loader image

ساخت حوض در پشت بام

خانه | خدمات ساخت حوض | ساخت حوض در پشت بام

ساخت حوض در پشت بام

ساخت حوض در پشت بام می‌تواند به سبک ایرانی و اصیل نزدیک باشد. در طول تاریخ همواره حوض نقش مهمی در ساختار خانه‌های ما داشته‌است. همچنین ساخت حوض روی پشت بام یکی از عناصر معماری سبز و تجدید پذیر است. در این راستا به نکات قابل توجه در طراحی آن می‌پردازیم و به کاربردها و متریال مورد نیاز اشاره می‌کنیم.

ساخت حوض در پشت بام

نکات قابل توجه

برای ساخت حوض روی پشت بام باید به برخی از نکات مهم توجه داشته‌باشید. اکنون به شرح این موارد می‌پردازیم.

عایق بودن سقف

پیش از اینکه برای ساخت حوض در پشت بام اقدام کنید باید از ضد آب بودن سطح آن اطمینان حاصل نمایید. زیرا نشت آب از حوضچه روی پشت بام و نفوذ آن به سطح زیرین هزینه‌هایی را به همراه دارد. به همین جهت عایق‌کاری رطوبتی سطح برای جلوگیری از نشتی و آسیب به سقف و سازه ساختمان ضروری است. بنابراین از قبل پیشگیری کنید

ظرفیت تحمل وزن

ساختار سقف مورد نظر شما باید بتواند وزن حوض و حجم آب داخل آن را تحمل کند. از جمله خدمات گروه مهندسی برکه تخمین ظرفیت تحمل وزن سازه است تا به مرور زمان مشکلی برای سطح سقف پیش‌نیاید، ترک نخورد و شکسته نشود.

زهکشی سقف

زهکشی سقف با تعیین شیب مناسب مانع از تجمع آب روی سطح آن می‌شود. به‌طور کلی اگر قصد ساخت و نصب حوض را روی سقف خانه خود دارید باید اطمینان حاصل کنید که فشار بیش از حد به آن وارد نشود. این کار با شیب‌بندی امکان‌پذیر است تا هرگونه ناهمواری سطح آن برطرف شود.

منبع آب

قبل از تصمیم به طراحی و ساخت حوض روی پشت بام باید به مسئله تأمین آب آن دقت کنید. همچنین باید مشخص شود که سیستم لوله‌کشی خانه به چه طریقی به پمپ آب حوض وصل خواهد شد. مهندسان گروه برکه برای اینگونه مسائل فنی کارآمدترین راه حل ممکن را به شما ارائه می‌کنند.

تماس با برکه

نحوه نگهداری

تمیز کردن حوض یکی از مواردی است که قبل از ساخت آن بر روی پشت ‌بام باید درباره‌اش فکر کنید. بنابراین باید سازه در دسترس قرار داشته‌باشد. مهندسان گروه برکه بهترین قسمت سقف سازه را برای ساخت حوض تعیین خواهند کرد.

انتخاب گیاهان و ماهی‌ ها

شرایط پشت بام را برای خرید گیاهان در نظر داشته‌باشید و گونه مقاومی را انتخاب کنید که بتواند نور مستقیم خورشید را تحمل کند. همچنین اگر قصد نگهداری ماهی در حوض دارید، اندازه‌های کوچک آنها را تهیه کنید که متناسب با فضای حوض باشند.

جذابیت و زیبایی

جذابیت بصری حوض روی پشت بام یکی از نکاتی است که به زیبایی ساختمان شما می‌افزاید. بنابراین باید به نحوه طراحی آن توجه داشته‌باشید. همچنین انتخاب سنگ‌ها، آب‌نما و عناصر دیگر محوطه‌سازی را مد نظر خود قرار دهید.

سیستم تهویه

یکی از مواردی که در ساخت حوض در پشت بام حائز اهمیت است سالم بودن سیستم تهویه و فرآیند هوادهی آن است. این مورد می‌تواند تا میزان زیادی از رشد انواع باکتری و جلبک در کف حوض جلوگیری کند.

بهره‌ وری انرژی

هدف گروه مهندسی برکه انجام کار در نهایت کیفیت و البته مقرون به صرفه است. بنابراین در این بخش به دو عامل مؤثر در بهره‌برداری انرژی می‌پردازیم. این موارد به ساخت کارآمد حوض در پشت بام اختصاص دارند. با اجرای این دو شیوه‌ کارآمد و ساده، می‌توانید مصرف انرژی را به حداقل برسانید.

استفاده از صفحات خورشیدی

از پنل‌ها و یا سلول‌های خورشیدی برای تأمین انرژی حوض روی پشت بام خود استفاده کنید. همچنین این انرژی می‌تواند در فعالیت پمپ‌ آب و فیلتر هوا مؤثر باشد. با این کار شما هزینه‌ برق مصرفی خود را تا حد زیادی کاهش خواهید داد. در نتیجه الگوی مصرف به سمت منابع تجدید پذیر هدایت می‌شود.

چراغ‌ های LED

روشنایی پشت بام به‌ویژه اگر حوض جدیدی به محوطه اضافه شده‌باشد می‌تواند جلوه‌ای خاص به فضای آن بدهد. بنابراین سعی کنید الویت شما برای روشن نگهداشتن آنجا چراغ‌ های LED کم مصرف باشند.

ایده‌های حرفه‌ای گروه برکه در ساخت حوض روی پشت بام

کاربرد ها

علاوه بر زیبایی، ساخت حوض روی پشت بام کاربردهای دیگری نیز دارد. در ادامه به دو مورد مهم از آنها می‌پردازیم.

ایده‌های حرفه‌ای گروه برکه در ساخت حوض روی پشت بام

خنک کننده

در فصل تابستان یکی از موارد خنک کننده فضای خانه، حوض روی پشت‌ بام است. زیرا به‌عنوان یک عایق حرارتی از نفوذ گرمای بیش از اندازه خورشید به سقف خانه جلوگیری می‌کند. در نتیجه هوای اطراف آن خوشایند خواهد بود و دما تنظیم می‌شود.

متعادل شدن رطوبت

تبخیر شدن آب حوض می‌تواند به افزایش رطوبت کمک کند. این مورد به‌ویژه برای مناطق گرم و خشک مفید است و در بهبود کیفیت هوا مؤثر است. همچنین با متعادل شدن سطح رطوبت هوای ملایمی در فضای سقف خانه در جریان خواهد بود و برای منازلی که در شهرهای به نسبت آلوده هستند کاربردی است. زیرا آلاینده‌های محیطی با خشک کردن هوا، عاملی برای بروز انواع مشکلات تنفسی هستند.

عوامل مؤثر بر کیفیت کار

در اغلب کارهای مرتبط با ساخت و ساز خانه رعایت نکات بسیار مهمی حائز اهمیت است. اکنون به موارد مرتبط در این خصوص اشاره می‌کنیم.

انتخاب لوازم مناسب

برای طراحی و ساخت حوض بر روی بام خانه خود موادی را در الویت انتخاب قرار دهید که سبک وزن و بادوام هستند. این متریال باید در برابر انواع شرایط آب و هوایی مقاوم باشند و موجب ایجاد ترک و شکاف در حوض نشوند. همچنین قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید در طول روز یکی دیگر از فاکتورهایی است که باید به آن توجه کرد تا از کیفیت نهایی کار کاسته نشود. اکنون به مصالح و تجهیزات مورد نیاز اشاره می‌شود.

عوامل مؤثر بر کیفیت کار

لاینر

یکی از این موارد استفاده از لاینرها است. اغلب بعد از محاسبه اندازه مساحت حوض، میزان لاینر مورد نیاز مشخص می‌شود. بنابراین حوض آب‌بندی شده و از نفوذ آب و رطوبت به سطح سقف جلوگیری به عمل می‌آید. ماده لاینر یا آستر به طراحی و زیبا‌سازی حوض نیز کمک می‌کند. همچنین در برابر انواع فرسایش مقاوم است و مانع از شکستن و آسیب سازه حوض می‌شود.

لاستیک مصنوعی EPDM

این ماده نوعی پلیمر است، بسیار بادوام و انعطاف پذیر بوده همچنین در مقابل اشعه فرابنفش خورشید نیز مقاوم است. در نتیجه علت ماندگار بودن سازه حوض وجود این ماده است که تا چند سال آن را بدون تغییر شکل، سالم نگه‌می‌دارد‌. این ماده دوستدار طبیعت است و مانع از نشت آب می‌شود.

پلاستیک

آسترهای پلی‌اتیلن بسیار نازک هستند اما مقاومت خوبی نسبت به نوسانات دمایی دارند. استفاده از این ماده در حوض‌ها به جلوگیری از رشد انواع جلبک کمک می‌کند و تمیز کردن حوض را سهولت می‌بخشد.

پمپ

به‌منظور انتخاب پمپ مناسب، به اندازه حجم حوض خود توجه کنید. همچنین میزان دبی پمپ و ارتفاع هد آن را در نظر داشته‎‌باشید. البته برای تهیه پمپ به متخصصان این مورد مراجعه کنید.

اما به‌طور کلی هرچقدر حجم و ارتفاع حوض شما بیشتر باشد دبی آن نیز افزایش یافته و به پمپی با هد بلندتر نیاز دارید. انواع مختلف پمپ‌ها از جمله هیبریدی و یا مگنتی وجود دارند که می‌توانید بدین منظور از آنها استفاده کنید.

فیلتر ها

برای جلوگیری از ورود هرگونه آلاینده و ناخالصی به فضای حوض مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین اگر حوض شما ماهی دارد وجود این فیلترها بسیار ضروری است. زیرا به میزان شفافیت آب می‌افزایند، محیط حوض آلوده نمی‌شود و ضمن حفظ بقای آبزیان، سطح اکسیژن آب را افزایش می‌دهند.

فرآیند نصب سازه

باید دقت شود که حوض به درستی و در جهت مناسبی قرار دارد همچنین آن را خوب به پشت بام محکم کنید تا جابجا نشود. واژگونی سازه می‌تواند خساراتی به همراه داشته‌باشد و به سقف نیز آسیب وارد کند. بنابراین باید شرایط مختلف جوّی را در نظر داشته‌باشید و به منظور استحکام بیشتر از انواع پیچ‌های نگهدارنده استفاده کنید.

رفع لغزش سطح

بالاتر اشاره شد که رفع ناهمواری سطح سقف قبل از اقدام به نصب سازه می‌تواند از حرکت و جابجایی حوض جلوگیری کند. به همین دلیل از موادی از جمله پوشش‌های الاستیکی و یا کاشی‌های ضد لغزش باکیفیت استفاده کنید.

برق‌ رسانی

اگر از تجهیزاتی از جمله وسایل روشنایی، پمپ و سایر لوازم الکتریکی استفاده می‌کنید از ایمن بودن سیستم برق‌رسانی پشت بام اطمینان حاصل کنید. در نتیجه حوض و سطح پشت بام در امنیت کامل قرار خواهند گرفت. البته انجام اینگونه اقدامات توسط گروه مهندسی برکه در بهترین شرایط امکان‌پذیراست.

انواع اشکال حوض‌ ها

یکی از نکات مهم در نحوه طراحی حوض‌های روی پشت بام، اندازه‌ فضای مورد نظر و متراژ سقف است. در این مورد بسیار حائز اهمیت است که با یک سازنده حرفه‌ای حوض مشورت کنید. گروه مهندسی برکه می‌تواند ضمن بررسی شرایط کار، خواسته شما را در الویت ساخت و طراحی حوض روی پشت بام قرار دهد و متناسب با متراژ مشخص شده و رعایت ملاحظات ساختاری ایده شما را اجرا نماید. اکنون برخی از طرح‌های رایج را معرفی می‌کنیم.

انواع اشکال حوض‌ ها

مستطیلی یا مربعی شکل

حوض مستطیلی و یا مربعی ساده‌ترین و یکی از رایج‌ترین اشکال برای طراحی و نصب حوض روی پشت بام است. این موارد ظاهری بسیار شیک و مدرن را به فضای بام خانه شما می‌افزایند. همچنین اگر فضای مورد نظر شما کوچک است می‌توانید از این دو مورد استفاده کنید.

شکل دایره‌ ای

حوض‌های دایره‌ای شکل به دلیل جذابیت بصری فوق‌العاده خود می‌توانند به نقطه کانونی پشت بام شما تبدیل شوند. اغلب عناصر ساختمانی به شکل دایره‌ حسی همراه با آرامش را به مخاطب القا می‌کنند و اینگونه حوض‌ها این قابلیت را دارند که در ابعاد گوناگون ساخته شوند.

بیضی شکل

مشابه نوع دایره‌ای، حوض‌های بیضی شکل ظاهری منحصر به فرد و زیبا دارند. این نوع طراحی همه کاره است و می‌تواند به خوبی در طرح‌های مختلفی بر روی سقف قرار بگیرد.

اکنون خودمان این فرآیند را انجام دهیم؟

هرچقدر که در طراحی و نصب حوض روی بام ماهر باشید اما این کار فعالیتی کاملاً تخصصی و حرفه‌ای است. به این موضوع توجه کنید که حوض باید روی پشت بام قرار بگیرد که بخش حائز اهمیتی در سازه خانه به‌‌شما می‌رود. بنابراین پیشنهاد ما این است که از خدمات گروه مهندسی برکه استفاده کنید.

با این کار و با انجام اقدامات پیشگیرانه آنها، خانه شما در شرایط مطلوبی قرار می‌گیرد و نباید نگران خطرات احتمالی باشید. در واقع بهتر است قبل از انجام هرگونه فعالیت مرتبط با ساخت حوض روی پشت بام با افراد حرفه‌ای مشورت کنید. اکنون به برخی از رایج‌ترین مشکلاتی که در صورت عدم ساخت و نصب اصولی آن روی می‌دهند اشاره می‌شوند.

ایجاد آسیب ساختاری

ممکن است سقف خانه نتواند وزن حوض را تحمل کند. این مورد به مرور زمان روی می‌دهد و سطح پشت بام نشست می‌کند. همچنین برخی آسیب‌های ساختاری از جمله ترک، درز و شکاف ایجاد می‌شوند.

نشت آب به بیرون

اگر حوض آب‌بندی درستی نداشته‌باشد، با نشت آب به بیرون و نفوذ رطوبت، به سطح زیرین نیز خسارت وارد می‌شود. بنابراین عایق رطوبتی ناکافی و نامناسب و یا لاینر بی‌کیفیت می‌توانند منجر به نشت آب به ساختار سقف شوند. به مرور زمان و با عدم رسیدگی، مشکلات احتمالی بیشتری از جمله رشد کپک و یا پوسیدگی رخ می‌دهند و در ادامه ممکن است منجر به ریزش سقف شوند.

زهکشی نامناسب سقف

با زهکشی نامناسب سطح سقف، آب روی آن تجمع می‌کند و با گذشت زمان سطح سقف ضعیف می‌شود. این مورد به‌ویژه در فصل زمستان منجر به یخ زدن سطح پشت بام خواهد شد و امنیت افراد به خطر می‌افتد.

کاهش عمر مفید ایزوگام

با افزایش رطوبت ممکن است از عمر مفید ایزوگام کاسته شود. در نتیجه عایق آن خراب شده و این مورد منجر به ترک، تخریب و کاهش اثربخشی کلی سقف خواهد شد.

جمع‌بندی

در این پست به نکات حائز اهمیت در طراحی و ساخت حوض در پشت بام پرداختیم. به‌طور کلی ساخت حوض روی پشت بام می‌تواند جلوه‌ای متفاوت برای سقف خانه شما به ارمغان آورد. البته همانطور که اشاره شد دریافت خدمات حرفه‌ از گروه مهندسی برکه می‌تواند فرآیند آن را سهولت بخشد. بنابراین شما می‌توانید مجموعه نمونه کارهای این مرکز تخصصی را مشاهده کنید تا انتخابی مقرون به صرفه، هوشمندانه و کارآمد داشته‌باشید.

توجه به چه نکاتی در ساخت حوض روی پشت بام حائز اهمیت است؟

عایق بودن سقف، ظرفیت تحمل وزن، زهکشی سقف و نحوه نگهداری نکات قابل توجه هستند.

انواع کاربردهای ساخت حوض روی بام چیست؟

کمک به خنک شدن هوا و متعادل شدن رطوبت کاربردهای آن است.

عوامل مؤثر بر کیفیت ساخت حوض در پشت بام چیست؟

مواردی از جمله انتخاب لوازم مناسب و فرآیند نصب سازه در میزان کیفیت نهایی کار اهمیت دارند.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز : 51

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *