loader image

ساخت حوض در بالکن

خانه | خدمات ساخت حوض | ساخت حوض در بالکن

ساخت حوض در بالکن : راهنمایی برای ایجاد یک نقطه آبی آرامش‌بخش

بالکن‌ها به عنوان یک فضای آزاد در داخل خانه، مکانی مناسب برای آرامش و استراحت می‌توانند باشند. اما چگونه می‌توان به این فضا ابعاد بیشتری بخشید؟ یکی از ایده‌های جالب و مفید برای این منظور، ساخت حوض در بالکن است.

مجموعه برکه ارائه دهنده انواع خدمات و محصولات مرتبط با آب در ساختمان است. خدمات طراحی و ساخت، تعمیر و نگهداری و آب بندی بخشی از خدمات مجموعه برکه است که این امکان را برای همه فراهم کرده است. در این مقاله، به راهنمایی‌ها و مراحل ساخت یک حوض آب کوچک در بالکن می‌پردازیم.

ساخت حوض در بالکن : راهنمایی برای ایجاد یک نقطه آبی آرامش‌بخش

برنامه‌ ریزی و طراحی

اولین گام در ساخت حوض آب، برنامه‌ریزی دقیق و طراحی است. اندازه مناسب حوض، موقعیت قرار گیری و جزئیات ظاهری را در نظر بگیرید. همچنین، متریال‌ها و تجهیزات مورد نیاز نیز باید در این مرحله تعیین شوند.

   قبل از هر چیز، مشخص کنید که حوض آب در کدام قسمت از بالکن قرار خواهد گرفت. این موقعیت باید نه تنها جلوی دسترسی آسان به حوض را فراهم کند بلکه به اندازه کافی نور خورشید دریافت کند.

   با توجه به اندازه بالکن و فضای موجود، ابعاد حوض را مشخص کنید. حوض نه باید بزرگی زیاد داشته باشد تا فضا را اشغال نکند و نه خیلی کوچک باشد تا جلوی حرکت در بالکن را نگیرد.

انتخاب مواد مناسب برای ساخت حوض بسیار اهمیت دارد. معمولاً از مصالح مقاوم به آب و مقاوم در برابر عوامل جوی توسط تیم ما می‌شود.  با اضافه کردن گیاهان آبی، سنگ‌های دکوراتیو یا حتی نورپردازی، حوض خود را زیبا کنید. این عناصر طراحی به حوض زیبایی و جذابیت می‌بخشند.

 برنامه‌ریزی برای نظافت منظم حوض و تغذیه گیاهان آبی را در نظر بگیرید. همچنین، برای فصل‌های سرد سال، اقدامات لازم برای حفظ حوض از آسیب‌های زمستانی انجام دهید.

با اجرای این مراحل و طراحی موفق، بالکن شما به یک نقطه خاص و دلنشین تبدیل خواهد شد که هم آرامش را به فضای شما می‌آورد و هم لذت بخش خواهد بود.

آیا به دنبال راهی برای تبدیل بالکن خود به یک نقطه آرامش و زیبایی هستید؟ با سایت برکه همراه شوید تا با ساختن یک حوض آب کوچک، بالکن خود را به یک باغ آبی زیبا تبدیل کنید!

تماس با برکه

طراحی و ساخت حوض در بالکن

با وجود تبدیل بسیاری از خانه‌ها به آپارتمان‌های چند طبقه، امکان استفاده از سازه‌های آبی در حیاط هنوز هم وجود دارد، حتی اگر شکل آنها متفاوت از قبل باشد. به عنوان مثال، امروزه حوض می‌تواند یکی از بهترین طراحی‌ها برای افزودن زیبایی به محیط مورد نظر باشد.

در ماه‌های گرم تابستان، با نشستن در بالکن خود و داشتن حوض، علاوه بر لذت از زیبایی آن و صدای آرامش‌بخش، می‌توانید با گردش آب، هوای اطراف را خنک‌تر کنید.

کاربرد حوض آب در دکوراسیون

در گذشته، افراد از حوض آب کوچک برای شستشوی ظروف، سبزی‌شویی، لباس‌شویی و سرگرمی کودکان به‌عنوان حوض بازی استفاده می‌کردند. اما امروزه یکی از دلایل ساخت حوض، ایجاد صدای آب است؛ زیرا با صدای آب در حیاط خانه، احساس آرامش خاصی برقرار می‌شود.

کاربرد حوض آب در دکوراسیون

علاوه بر این موارد، حوض به عنوان یک محفظه برای ذخیره آب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. آب ذخیره‌شده می‌تواند برای آبیاری درختان و شستشوی حیاط مورد استفاده قرار گیرد. از سوی دیگر، آب ذخیره‌شده در فصل گرم نیز می‌تواند باعث خنک شدن فضا شود. همچنین، حوض به عنوان یک عنصر تزیینی در کنار گلدان‌های زیبا، باعث پراکنده شدن انرژی مثبت در فضا می‌شود، که این مسئله یکی از نکات مهم در طراحی و ساخت حوض به شمار می‌رود. گلدان‌ها در اطراف حوض قرار گرفته و از هدررفت آب جلوگیری می‌شود؛ زیرا گلدان‌ها با آب حوضچه آبیاری می‌شوند.

امکانات طراحی و ساخت حوض برای بسیاری از فضاها وجود دارد. به عنوان مثال، در پارک‌ها، مجتمع‌های تجاری یا داخل باغ و ویلا‌ها می‌توان از حوض به عنوان یک عنصر زیبایی استفاده کرد. افرادی که گلخانه دارند نیز می‌توانند با استفاده از حوض‌های آماده، حال و هوای گلخانه خود را تغییر دهند.

شکل حوض در بالکن

شکل حوض یکی از نکات مهم در طراحی و ساخت آبنما، فواره، حوض و برکه حوض‌ها یکی از المان‌های یادآور معماری سنتی ایرانی به شمار می‌روند. این آبگیرهای کوچک در وسط حیاط و به اشکال مختلف طراحی و ساخته می‌شوند. طراحی و ساخت حوض بستگی به فضای مورد نظر دارد. برخی از محیط‌ها بزرگ هستند و می‌توان حوض را در ابعاد بزرگ طراحی کرد. شکل حوض می‌تواند به شکل بیضی، دایره، چهارگوش، مستطیل، شش‌ضلعی، هشت‌ضلعی، نه‌ضلعی و دوازده‌ضلعی باشد.

یکی از مزایای حوض‌های چندضلعی این است که کیفیت آب افت پیدا نمی‌کند و بدین ترتیب آب ماندگاری طولانی‌مدت خواهد داشت. به عبارت دیگر، هر چه تعداد گوشه‌های حوض بیشتر باشد، آب نیز سالم‌تر خواهد ماند.

رنگ حوض در بالکن

رنگ حوض از نکات مهم در طراحی و ساخت آبنما، فواره، حوض و برکه رنگ آبی به عنوان معمول‌ترین رنگ برای حوضچه‌ها شناخته می‌شود. این رنگ نه‌تنها به حوضچه زیبایی می‌بخشد بلکه به عنوان عایق و آب‌بند نیز عمل می‌کند. این نوع رنگ با سطوح سیمانی و بتنی خوب ترکیب می‌شود و چسبندگی خوبی دارد.

مقاومت بالای رنگ حوض در برابر ضربه و سایش یکی از ویژگی‌های مهم آن است. با توجه به موقعیت حوض در حیاط و تحت تأثیر شرایط آب و هوایی مختلف، انتخاب رنگی با مقاومت مناسب در برابر تغییرات جوی، ترک‌زدگی و مات شدن ضروری است.

گاهی از رنگ‌های گرم مانند قرمز، قهوه‌ای و آجری نیز برای حوض حیاط استفاده می‌شود. رنگ‌آمیزی حوض با استفاده از قلمو یا پیستوله انجام می‌شود. لازم به ذکر است که اگر از بتن نمای صیقل‌داده شده برای پوشش حوض استفاده شده باشد، نیاز به رنگ‌آمیزی سطح آن نیست.

ابعاد حوض در بالکن

ابعاد حوض آب خانگی؛ از پارامترهای مهم در طراحی و ساخت آبنما، فواره، حوض و برکه عمق حوض معمولاً حدود ۳۰ سانتیمتر است، اما امکان ساخت حوض با عمق دلخواه وجود دارد. سایر ابعاد حوض می‌توانند متغیر باشند. اگر فضای حیاط محدود است، می‌توانید یک حوض کوچک داشته باشید. برای افزایش استحکام و ظاهر زیبا، از کاشی‌های لعاب‌دار برای کاشی‌کاری حوض استفاده می‌شود.

معمولاً برای حوض سنتی از کاشی‌های آبی با رنگ فیروزه‌ای استفاده می‌شود. این کاشی‌ها طرح‌های متنوعی دارند که می‌توانید بسته به سلیقه خود از طرح‌های مختلفی همچون سنتی و اصیل استفاده کنید.

انواع حوض آب از نظر سبک طراحی

بی‌توجه به شکل هندسی حوض، آن را از نظر سبک طراحی به چند دسته تقسیم می‌کنیم. حوض آب سنتی که به عنوان قدیمی‌ترین نوع حوضچه در حیاط شناخته می‌شود، جذابیت زیادی دارد و حال و هوای نوستالژیکی ایجاد می‌کند.

حوض آب مدرن

حوض مدرن یکی از نوع‌های پرطرفدار در خانه‌های امروزی است. این نوع حوض با ابعاد و شکل‌های ظاهری متفاوت، به خصوص در خانه‌های مدرن جلب توجه کرده است. رنگ و طراحی این حوض با حوض‌های سنتی قابل تمایز است.

حوض آماده یا پیش‌ ساخته

در زمان حاضر، حوض‌های آماده و پیش‌ساخته با ابعاد و شکل‌های گوناگون در بازار موجود هستند. این نوع حوض نیازی به حفاری یا ساخت و ساز ندارد و به راحتی می‌توانید حوض‌های پیش‌ساخته را با ابعاد و طرح‌های مورد نظرتان انتخاب کرده و در حیاط، پشت‌بام یا تراس نصب کنید.

ایده طراحی و ساخت حوض

ایده‌ های طراحی و ساخت حوض

در این بخش از مقاله، برخی از ایده‌های جالب برای ساخت حوض در تراس را معرفی می‌کنیم. به عنوان مثال، برای افزودن جلوه جذاب به حوض، می‌توانید از فواره‌های ساده استفاده کرده و با صدای آب، حال و هوای آرامش‌بخشی را ایجاد کنید. برخی از ایده‌های طراحی و ساخت حوض عبارتند از:

  1. نگهداری از ماهی قرمز که علاوه بر زیبایی حوض، از رشد خزه در آب جلوگیری می‌کند.
  2. قرار دادن انواع گلدان در کنار حوض برای ایجاد منظره زیبا.
  3. هماهنگ کردن رنگ حوض با در و پنجره‌های چوبی.
  4. اضافه کردن حوض آبی‌رنگ به حیاط با دیوارهای آجری برای زیبایی دو چندان.
  5. ترکیب رنگ‌های مختلف در محوطه حاوی حوض، از جمله دیوارهای آجری، نرده‌های چوبی، حوضچه آبی و گیاهان، گلها و ماهی‌های قرمز.
  6. تزیین برخی از حوض‌ها با آبنماهای چندطبقه.
  7. طراحی و ساخت حوض دایره‌ای برای حیاط‌های مستطیل‌ شکل.
  8. چیدن میز و صندلی چوبی در کنار حوض برای ایجاد هوای دلنشین.
  9. قرار دادن گلدان‌های سفید در کنار حوض برای ترکیب رنگ جذاب.
  10. استفاده از کاشی‌های مربع‌ شکل در حوض و هماهنگ کردن آن با سنگ‌ های مربع‌ شکل در حیاط.

این ایده‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا حوض آب خود را به شکلی خلاقانه و زیبا طراحی کرده و لحظات لذت‌بخشی را در فضای باز خود سپری کنید.

نتیجه‌ گیری

ساخت حوض در بالکن می‌تواند یک پروژه جذاب باشد که نه تنها زیبایی بالکن شما را افزایش می‌دهد بلکه یک نقطه آبی آرامش‌بخش و ارتباط با طبیعت نیز ایجاد می‌کند. این پروژه نشان‌دهنده این است که چگونه می‌توان با منابع محدود، فضاهای زندگی را به یک تجربه چندبُعدی تبدیل کرد.

بهتر است بدانید گروه مهندسی برکه به همت جمعی از مهندسان و با تکیه بر تجربه بیش از ۱۵ سال خود در حوزه تاسیسات و خدمات ، در سال ۱۴۰۲ و با برند برکه شروع به کار نموده است .مجموعه برکه ارائه دهنده انواع خدمات و محصولات مرتبط با آب ساختمان است .خدمات طراحی و ساخت ، نگهداری و تعمرات و آب بندی بخشی از خدمات محموعه برکه است.

آیا می‌توان حوض را در هر نوع بالکنی ساخت؟

بله، می‌توانید حوض را در هر نوع بالکنی ساخت، اما باید به ابعاد و وزن بار حمل بالکن دقت کرده و از متخصصان ساختمانی مشاوره بگیرید.

آیا برای ساخت حوض نیاز به مهارت‌های خاصی دارم؟

بله، برای ساخت حوض نیاز به مهارت‌های ساخت و ساز و آشنایی با مباحث مربوط به آبیاری و نگهداری حوض دارید. همچنین، بهتر است از راهنمایی‌ها و منابع معتبر سایت برکه در این زمینه استفاده کنید.

چه موادی برای ساخت حوض بهتر است استفاده کنم؟

از مواد مقاوم در برابر آب مثل موزاییک‌های سرامیکی یا مواد ضدآب برای ساخت حوض استفاده کنید. همچنین، استفاده از مهره‌ها و پیچ‌های استیل نیز پایداری ساختار حوض را افزایش می‌دهد.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد امتیاز : 52

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *