loader image

ساخت استخر در گرگان

خانه | خدمات ساخت استخر | ساخت استخر در گرگان

ساخت استخر در گرگان

ساخت استخر‌های خانگی و کشاورزی یکی از چالش‌های جدی برای کارفرمایان است. وجود استخر در خانه علاوه بر اینکه نقش مهمی در افزایش زیبایی ظاهری سازه دارد، به ایجاد فضایی مفرح برای رفع خستگی یا سپری اوقات فراغت کمک می‌کند. در برنامه ساخت استخر گرگان، مرحله طراحی سازه و تعیین ابعاد آن بر اساس مساحت و معماری سازه اصلی انجام می‌شود. امکان اجرای انواع مختلف استخر در ویلا، باغ، خانه و استخر‌های کشاورزی فراهم است.

ساخت استخر در گرگان

انواع استخر‌های خانگی

قبل از آشنایی با مراحل و نحوه ساخت استخر، باید با دسته‌بندی آن آشنا باشید. در حالت کلی، نوع مصالح به‌کار رفته در ساخت این سازه عامل اصلی در دسته‌بندی به حساب می‌آید. پس، استخر‌های خانگی در یکی از دو دسته زیر قرار می‌گیرند.

· استخر بتنی

در ساخت این نوع سازه از بتن استفاده می‌شود. امکان اجرای این سازه در ابعاد و اندازه‌های مختلف وجود دارد. به دلیل وجود حفره‌های متعدد در بتن، شرایط برای رشد انواع جلبک‌ها و باکتری‌ها در آن زیاد است. باید برنامه منظمی برای بررسی وضعیت و سلامتی استخر داشته باشید. استفاده از بتن در ساخت هر سازه به افزایش مقاومت و استحکام آن کمک می‌کند. اما هزینه ساخت و نگهداری این نوع استخر‌ها در مقایسه با سایر سزه‌ها بیشتر است.

· استخر فایبرگلاس

در ساخت این سازه از ترکیب رزین و الیاف استفاده می‌شود. از نظر استحکام بسیار مقاوم بوده و شباهت زیادی به استخر‌های بتنی دارد. ساختار بدنه آن زحمت تمیزکاری سازه را کمتر می‌کنند. به دلیل اینکه قسمت‌های مختلف این نمونه استخر‌ها آماده و پیش ساخته هستند نیروی انسانی نقش زیادی در طراحی آن ندارد.

انواع استخر‌های خانگی

مهم‌ترین نکات در ساخت استخر‌های خانگی

برای ساخت یک استخر زیبا و مقاوم توجه به مجموعه‌ای از نکات ضروری است. اما مهم‌ترین موارد عبارتند از:

مواد و مصالح

این بخش اولین مرحله در ساخت هر سازه است. اگر برای اخت این سازه استفاده از مواد بتنی در اولویت قرار بگیرد آماده‌سازی کاشی و سرامیک‌های کف نیز مهم خواهد بود. انتخاب مواد باید با نوع کارایی استخر و موقعیت جغرافیایی سازه تناسب داشته باشد.

ابعاد استخر

برای تعیین ابعاد باید به مساحت خانه یا ویلا توجه کنید. مطمئن شوید اجرای سازه بر اساس زیربنای محل امکان‌پذیر است.

لبه استخر

در طراحی استخر باید به مقاومت آن در برابر تغییرات دمایی، انبساط و انقباض توجه کرد. به علاوه، لبه‌ها باید طول عمر بالایی داشته باشند و به‌مرور زمان سطحی لغزنده ایجاد نکنند.

مهم‌ترین نکات در ساخت استخر‌های خانگی

هزینه نگهداری و تعمیر استخر

استخر مانند هر سازه دیگر به تعمیر و انتخاب شیوه مناسب نگهداری نیازمند است. تعمیر و نگهداری مناسب به افزایش استحکام و طول عمر سازه کمک می‌کند. هزینه تعمیر یا نگهداری استخر به زیر مجموعه‌های زیر تقسیم می‌شود:

  • تمیزکاری استخر
  • اندازه‌گیری دوره‌ای PH آب استخر
  • تعمیر تجهیزاتی مااند پمپ اب، فیلتر، سبد مو و
  • غیره
  • گندزدایی آب

هزینه نگهداری و تعمیر استخر

قیمت ساخت استخر گرگان

یکی از مهم‌ترین عوامل قبل از ساخت هر سازه، برآود هزینه و قیمت نهایی اجرایی ان پروژه است. عوامل مختلفی بر هزینه اجرای هر سازه تأثیر می‌گذارد که عبارت است از:

نوع استخر

استخر‌ها از نظر ساخت به دو نوع بتنی و پیش ساخته تقسیم می‌شوند. در استخر‌های پیش ساخته نیز از مواد برزنتی یا PVC استفاده خواهد شد. طراحی فریم فلزی برای ایجاد قاب اصلی استخر‌ها پیش ساخته ضروری است. همه این موارد در محاسبه هزینه نهایی مؤثر هستند.

طرح‌سازی

در طراحی برخی سازه‌ها نیازمند اجرای برخی استاندارد‌ها هستیم. طرح‌ها از نظر شدت پیچیدگی با یکدیگر متفاوت هستند. طبیعی است که طراحی‌های نسبتاً پیچیده زیبایی بیشتری به حیاط یا باغ می‌بخشد. اما هزینه اجرای استخر‌های پیچیده در مقایسه با سازه‌های ساده بیشتر است.

ابعاد استخر

رابطه مستقیمی بین اندازه استخر و هزینه اجرای آن وجود دارد. هرچه ابعاد طرح بیشتر باشد قیمت ساخت آن بیشتر خواهد بود.

مصالح

در ساخت استخر از مواد مختلفی مانند بتن، رزین، الیاف و PVC می‌شود. ساخت سازه بر پایه مواد بتنی گران‌تر از سایر مصالح است.

ساخت استخر ژئوممبران گرگان

ساخت استخر ژئوممبران گرگان

از ورق‌های ژئوممبران برای پوشش انواع استخر‌های خاکی و حتی سیمانی ذخیره آب استفاده می‌شود. این محصول بهترین گزینه برای استخر‌های پرورش ماهی، مرغداری‌ها، دامداری‌ها و استخر‌های ذخیره آب کشاورزی است. هزینه اجرای بسیار کمتر استخر‌های ژئوممبران در مقایسه با استخر‌های بتنی و آجری، کاهش زمان پوشش دهی استخر، نفوذناپذیری و مقاومت بسیار بالای ورق‌های ژئوممبران مزایای اصلی استفاده از این محصول در ساخت انواع استخر‌های ذخیره آب محسوب می‌شود.

تماس با برکه

برای ساخت این نمونه استخر‌ها اجرای برخی مراحل اهمیت فراوانی دارد. این موارد عبارتند از:

1. جمع‌آوری اطلاعات و نقشه‌برداری

این مرحله برای محاسبه حجم، شکل، محل ساخت، ابعاد و نوع ساختار استخر اهمیت دارد. اطلاعاتی مانند منبع تأمین آب، میزان فاصله منبع تا استخر، روش انتقال آب به استخر، تعیین دبی آب، میزان کیفیت آب، زمان لازم برای ورود آب به استخر و تعیین بافت خاک مهم‌ترین مواردی هستند که به آن‌ها نیاز داریم.

2. طراحی استخر بر اساس ابعاد تعیین شده

پس از جمع‌آوری اطلاعات باید بر اساس شیب زمین و روش انتقال آب، مکان مناسبی برای احداث سازه تعیین شود. به دلیل آب‌بندی بسیار خوب ورق‌های ژئوممبران هیچ محدودیتی برای تعیین ابعاد استخر نداریم. در این تکنیک نیازی به مرحله زیرسازی نیست. انتخاب خاک نرم برای ساخت استخر کافی خواهد بود. بهتر است شیب استخر بین ۳۰ تا ۶۰ درجه باشد.

3. پیاده‌سازی ابعاد با استفاده از گچ روی زمین

استخر‌های ژئوممبران باید دود ۳ متر از هر شی فاصله داشته باشند. زیرا برای مهار ورقه‌ها به ایجاد یک ترانشه در استخر نیاز داریم. در استخر‌های خاکریزی ترانشه باید در عرض تاج استخر قرار بگیرد. پس، عرض تاج استخر‌های خاکریزی باید ۳ متر باشد.

4. خاکبرداری یا خاکریزی

این مرحله نسبتا وقت‌گیر بوده و به محل احداث سازه، فصل سال و میزان دسترسی به ماشین‌آلات مختلف وابسته است. هزینه و زمان اجرای این مرحله نیز در پروژه‌های مختلف با هم فرق دارد. در محل احداث سازه اصلی، خاکریزی یا خاکبرداری روی زمین و به‌صورت شیبدار انجام می‌شود. برای مهار ورقه‌ها به حفر کانال و ایجاد ترانشه نیاز داریم. حفر کانال آب و انتقال خاک‌های برداشت شده به مناطق دورتر سایر موارد ضروری در این مرحله هستند.

5. بسترسازی استخر

این مرحله رابطه‌ای مستقیم با افزایش مقاومت، دوام سازه و طول عمر ورق‌های ژئوممبران دارد. این مرحله معمولاً با استفاده از خاک نرم انجام می‌شود. در مناطق دارای خاک سست مرحله بسترسازی با استفاده از سیمان یا ورق‌های ژئوتکستایل انجام خواهد شد. بستر استخر باید فاقد ناهمواری، سنگریزه و اجسام تیز باشد.

6. لوله‌گذاری برای ورود و خروج آب

هر استخر ژئوممبران برای ورود، خروج و سرریز اب به سه سیستم لوله کشی نیاز دارد. باید از لوله‌های پلی‌اتیلن استاندارد استفاده کرد. لوله ورودی باید به خوبی در جای خود ثابت شود. روش سیفونی بهتری گزینه برای جاگذاری لوله خروجی آب است. لوله سر ریز نیز حدود ۳۰ سانتیمتر پایین‌تر از لبه استخر قرار می‌گیرد.

7. تعیین مساحت مناسب برای ورقه‌های ژئوممبران

ورق‌های ژئوممبران دارای استاندارد GM۱۳ بهترین انتخاب برای ساخت استخر هستند. خرید ورق‌های دارای بیمه نامه و ضمانت را در اولویت قرار دهید. دقت کنید که مشخصات فنی ورق در برگه فروش ثبت شده باشد.

نصب ورقه‌های آب‌بندی

8. نصب ورقه‌های آب‌بندی

بعد از نصب و اجرای ورق‌های ممبران، از دستگاه مخصوص برای جوشکاری و اتصال آن‌ها استفاده می‌شود. عایق‌بندی برخی نقاط مانند لوله خروجی آب باید به صورت مجزا انجام شود. ورقه‌ها باید در کنار ترانشه‌های مخصوص قرار بگیرند. این روش به مهار ورق‌ها کمک می‌کند. جوشکاری هوای داغ به صورت اتومات بهترین روش برای اتصال ورق‌های ژئوممبران است.

9. تهیه و نصب فنس

محصور نمودن استخر‌های ژئوممبران به دلیل عمق و مساحت آن‌ها اهمیت زیادی دارد. برای پیشگیری از بروز خسارت‌های مالی و جانی در حین ساخت پروژه باید از ابزار‌های هشداردهنده استفاده کنید. توری گالوانیزه با مش ۶ در ۶، لوله آهنی داربستی با نبشی ف و سیم خاردار رشته‌ای برای فنس کشی اطراف استخر مناسب است.

10.آبگیری و بررسی نهایی سازه

قبل از آبگیری باید مرحله فنس کشی تمام شده باشد. تست‌های لازم برای اطمینان از اتصال مناسب ورق‌های ممبران انجام شود. ابتدا استخر با ارتفاع ۲۰ سانتی‌متر آبگیری و ارزیابی شود. بعد از آن، آبگیری نهایی طی چند مرحله و تا پر شدن استخر ادامه می‌یابد.

ساخت استخر کشاورزی گرگان

ساخت استخر کشاورزی گرگان

در قسمت قبل گفتیم بهترین روش برای ساخت استخر‌های کشاورزی استفاده از ورق‌های ژئوممبران است. آب‌بندی بسیار خوب و یکپارچگی مطلوب دو دلیل اصلی استفاده از ورق‌های ژئوممبران هستند. خاکبرداری استخر‌های کشاورزی با سایر موارد متفاوت است. بهتر است از خاکبرداری شیبدار با شیب ۴۵ تا ۷۰ درجه برای این نوع سازه استفاده شود. جمع‌‌آوری اطلاعات و طراحی سازه دو مرحله بسیار مهم در ساخت استخر ذخیره آب هستند.

اجرای سازه در مکان اشتباه باعث افزایش لوله‌گذاری خواهد شد. در مواردی که طراحی حجمی و برآورد نیاز آبی به درستی انجام نشود هزینه اضافی به شما تحمیل خواهد شد. استخر کشاورزی نباید با عمق کم اجرا شود. چنین حالتی نقش مهمی در افزایش سطح تبخیر و افزایش هزینه عایق کاری دارد. برای تعیین محل باید به سهولت تردد ماشین آلات توجه داشته باشید. خاکبرداری بدون استفاده از ماشین‌آلات اصلی مانع از ایجاد شیب منظم در سطح استخر می‌شود.

قبل از خاکریزی از سست نبودن محل احداث سازه مطمئن شوید. در تعیین پهنای خاکریز باید به ساختار خاکی منطقه توجه کنید. پهنای بیت ۱و۵ تا ۲. ۵ متر بهترین انتخاب برای استخر‌های کشاورزی است. محل قرارگیری لوله‌ها را با دقت تعیین کنید. برای افزایش مقاومت آن‌ها در برابر فشار آب مرحله ملات‌ریزی را جدی بگیرید. در فاصله ۱ تا ۱.۵ متر از لبه استخر، ترانشه مناسب را حفر کنید. عمق ترانشه باید ۶۰ سانتیمتر باشد.

ساخت استخر بلوکی گرگان

ساخت استخر با استفاده از بلک سبک یکی از راه‌های اصلی برای کاهش هزینه‌های اجرایی است. در این موارد می‌توان از گچ کاری با آستر سیمان نیز استفاده کرد. تعیین ابعاد باید بر اساس کاربری سازه انجام شود. استخر مناسب برای کودکان باید ابعاد ۴ در ۲ متر داشته باشد. عمق مناسب برای آن نیز باید بین ۱۶۰ تا ۲۵۰ متر باشد. استفاده از بلوک‌های پوکه‌ای دارای عرض ۲۰ سانتیمتر بهترین انتخاب برای اجرای پروژه هستند.

در مجاورت استخر باید اتاقکی برای مخازن برق و تجهیزات فنی قرار بگیرد. برای پوشش داخلی سازه می‌توان از رزین تقویت شده یا الیاف شیشه استفاده کرد. وجود طرح اولیه برای اجرای هدفمند پروژه اهمیت زیادی دارد. برای اتصال و قرارگیری لوله‌ها در محل مناسب استفاده از نمودار چیدمان لوله‌کشی موثر خواهد بود. برنامه‌ریزی دقیقی برای نصب پمپ‌های فیلتراسیون و حرارتی، فیلتر‌ها، شیر‌ها، لوله‌ها و غیره داشته باشید.

نکات کلیدی ساخت استخر بلوکی

نکات کلیدی ساخت استخر بلوکی

سرعت اجرای استخر‌های بلوکی در مقایسه با سایر پروژه‌ها بالاتر است. موارد اصلی ساخت این پروژه عبارت است از:

  • پس از ساخت پانل‌های فولادی و مشبک تقویت‌کننده کف استخر باید ریخته‌گری با توجه به فاصله ستون در دیواره‌ها انجام شود.
  • ساخت دیواره استخر با روی هم قرار دادن بلوک‌های سیمانی و همزمان با مونتاژ بلوک‌ها انجام می‌شود.
  • برای هموارسازی سطوح و دیواره‌های استخر از مواد پرکننده کمک می‌گیریم.
  • عایق رطوبتی باید بر اساس آستر استخر انتخاب شود.

مراحل ساخت استخر بلوکی

قبل از هر چیز مکان مناسبی برای ساخت سازه انتخاب کنید. استفاده از نخ بهترین گزینه برای تعیین محیط بیرونی است. به هر یک از پایه‌ها یک نخ ببندید. اندازه‌گیری امتداد رشته‌های نخ در تعیین عمق استخر به شما کمک می‌کند. در عمیق‌ترین قسمت استخر منطقه‌ای برای زهکشی اصلی سازه حفر کنید. با استفاده از شن کاملا لوله‌های را بپوشانید. در خاک‌های سست یا رسی از یک هیدرواستات در دهانه اصلی سیستم زهکشی استفاده کند.

شبکه حاصل از اتصال میلگرد‌ها باید ابعاد ۱۵ در ۱۵ داشته باشد. انتهای شبکه را به سمت بالا بچرخانید تا از کف استخر فاصله بگیرد. بعد از اتمام تمام مراحل فوق، کف استخر آماده بتن‌ریزی است. زمانی که سطح کار به اندازه کافی خشک شد زمان مناسبی برای دیوار کشی خواهد بود.

ساخت استخر پیچیدگی‌های فراوانی دارد. انتخاب تجهیزات برای تکمیل کار تیم طراحی و اجرایی اهمیت زیادی دارد سایت برکه برای کمک به رفاه هموطنان انواع تجهیزات استخر را عرضه می‌کند.

مراحل ساخت استخر بلوکی

سخن پایانی

برای استفاده از خدمات ساخت استخر گرگان و یا ساخت استخر در شمال همچون ساخت استخر مازندران باید به عوامل مختلفی مانند کاربری سازه، محل ساخت، جنس و ساختار خاک توجه کرد. این نکات در کنار هم انتخاب مواد اولیه را ساده‌تر می‌کند. توصیه ما این است که برای اجرای این پروژه حتماً از یک تیم مجرب و حرفه‌ای کمک بگیرید. مجموعه مهندسی برکه با طراحی و اجرای انواع استخر در کنار شماست تا طرح موردنظر شما را پیاده‌سازی کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با مشاوران ما در ارتباط باشید.

در ساخت استخر‌ها از چه موادی استفاده می‌شود؟

بتن، فایبر گلاس، الیاف رزینی، وینیلی و PVC اصلی‌ترین مواد اولیه برای اجرای این پروژه هستند.

مراحل اصلی ساخت استخر چیست؟

انتخاب مواد، طراحی، خاکبرداری، بسترسازی، لوله‌گذاری، نصب تجهیزات، فنس‌کشی و آبگیری مراحل اصلی این پروژه هستند.

در ساخت استخر‌های کشاورزی از چه موادی استفاده می‌شود؟

ورق ژئوممبران به دلیل عایق کاری مطلوب و یکپارچگی عالی بهترین گزینه برای استخر‌های ذخیره آب هستند.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد امتیاز : 53

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *