loader image

حد مجاز کلر در آب استخر

خانه | خدمات آب استخر | حد مجاز کلر در آب استخر

حد مجاز کلر در آب استخر

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید هنگام افتتاح استخر و قبل از شنا کردن انجام دهید، افزودن مقداری کلر برای آماده کردن آب استخر شنا است. بسته به حجم آب استخر، مقدار کلر لازم برای آب استخر تفاوت دارد. اما یک‌ چیز بدیهی این است که میزان کلر آب استخر پر شده در ابتدا، کم است و باید مقداری کلر به آن اضافه کنید.

اگر شما یک استخر جدید ساخته‌اید، ممکن است برای انتخاب نوع مناسب کلر نیز به‌ کمک نیاز داشته‌ باشید، زیرا انواع کلرها یکسان نیستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد غلظت ایده‌آل کلر در استخرها، مقدار حجم مناسب بر اساس نوع کلر و نکات دیگر درباره حد مجاز کلر در آب استخر با ادامه این مقاله همراه باشید.

حد مجاز کلر در آب استخر شنا

حد مجاز کلر در آب استخر شنا

برای داشتن یک استخر سالم باید 2 چیز را بررسی کنید. از یک ‌طرف، مقدار PH باید بین 7.2 و 7.6 باشد. علاوه بر این، شما باید مقدار کلر را در سطح مناسب نگه ‌دارید. در حالت ایده‌آل، مقدار کلر باید بین 1 تا 1.5 ppm باشد.

در طول فصل شنا، توصیه می‌شود که این مقادیر را دو بار در هفته بررسی کنید. این کار را می‌توان با استفاده از یک کیت آزمایش دستی انجام داد، اما یک نسخه دیجیتالی مانند Blue Connect Plus نیز وجود دارد. این دستگاه هر ساعت به‌ صورت خودکار، کیفیت آب را اندازه‌گیری می‌کند و مقدار ph و مقدار کلر را به اپلیکیشنی در گوشی هوشمند شما منتقل می‌کند.

فرایند انجام شوک کلر

اگر می‌خواهید برای اولین بار از شنا در استخر خود لذت ببرید یا بعد از زمستان دوباره از استخر استفاده کنید، باید مقدار کلر آب را به حد مناسب برسانید. نکته مهمی که باید قبل از انجام این کار به خاطر بسپارید این است که بهتر است ابتدا مقدار pH و کلر را بررسی کنید. اگر مقدار کلر (تقریباً) 0 باشد، بهتر است عملیات شوک کلر انجام شود.

تماس با برکه

حد مجاز کلر در آب استخر شنا

هنگامی که مقدار کلر آب استخر در سطح مناسبی قرار گرفت، می‌توانید برای حفظ کلر در سطح مناسب از قرص‌های کلر استفاده کنید. قرص‌های کلر بهتر از گرانول‌های کلر هستند؛ زیرا به آرامی حل می‌شوند و مقدار کلر را ثابت نگه ‌می‌دارند.

متأسفانه نمی‌توان گفت که چه تعداد قرص کلر را باید به استخر اضافه کنید یا چند وقت یکبار باید آنها را به آب اضافه کنید. تشخیص آن، کار راحتی نیست. مقدار قرص کلر مورد نیاز صرفا به حجم آب استخر بستگی ندارد. عوامل دیگری هم میزان حد مجاز کلر در آب استخر را تعین می‌کنند. این عوامل عبارتند از:

  • تعداد ساعات تابش آفتاب و مقدار UV: چون این عوامل، میزان کلر را به وسیله اشعه ماوراء بنفش خورشید کاهش می‌دهند
  • برگ و حشرات موجود در استخر شنا: برگ‌ها، حشرات و سایر مواد آلوده باعث از بین رفتن کلر فعال می‌شوند.
  • تعداد ساعات شنا در روز: هر چه بیشتر در آب استخر شنا کنید، کلر سریع‌تر تجزیه می‌شود.

اگر از آب استخر زیاد استفاده نمی‌کنید، حتماً هفته‌ای یکبار کیفیت آب را با استفاده از دستگاه تست آب بررسی کنید. اگر بیش از 2 روز در هفته از استخر استفاده می‌کنید، باید 2 تا 3 بار در هفته کیفیت آب را بررسی کنید.

اگر مقدار pH مناسب است، بررسی کنید که آیا قرص کلر کاملا حل شده است یا خیر. هنگامی که قرص کلر حل شد، بهتر است 1 قرص کلر در هر کفگیر استخر اضافه کنید. برای این کار از این قرص‌های کلر استفاده‌کنید. برای یک استخر کوچک بادی بهتر است از قرص‌های کلر کوچک 20 گرمی استفاده ‌کنید. شما می‌توانید به ‌ازای هر 3 متر مکعب آب، یکی از این قرص‌ها را اضافه کنید. حتما باید قبل از اضافه کردن قرص کلر جدید، صبر کنید تا قرص‌های کلر قبلی کاملاً حل شوند.

کاهش دادن کلر اضافی در آب

کاهش دادن کلر اضافی در آب

گاهی اوقات به طور اتفاقی یا اشتباها  کلر زیادی به آب استخر اضافه می‌کنید. در صورتی که مقدار کلر از  حد مجاز بیشتر بود نیازی نیست کار زیادی انجام دهید. کرکره غلتکی یا رویه استخر خود را باز بگذارید تا مقدار کلر خود به‌ خود از طریق اشعه ماوراء بنفش خورشید، کاهش یابد.

پس از 24 ساعت، در صورتی که این ماده از میزان حد مجاز کلر در آب استخر زیاد باشد، به ‌شدت کاهش می‌یابد. در چنین شرایطی، مقدار کلر را به‌ صورت روزانه تحت نظر داشته ‌باشید و به‌ محض اینکه مقدار کلر به حدود 1 ppm رسید، یک قرص کلر به آن اضافه کنید.

میزان حد مجاز کلر در آب استخر، کمتر از حد معمول

اگر متوجه شدید که سطح کلر به ‌دست آمده هنوز کمتر از 1 ppm است، همیشه می‌توانید یک بار شوک کلر را انجام دهید تا کلر به سطح مناسب برگردد.

قرص کلر حل نمی‌شود

گاهی اوقات قرص کلر حل نمی‌شود. این مشکل به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. ابتدا باید بررسی کنید که آیا فیلتر نصب شده به‌ درستی کار می‌کند و حداقل 12 ساعت در روز کار می‌کند یا خیر. یکی از دلایل اصلی حل نشدن قرص کلر در آب استخر، سرد بودن آب است. اگر آب استخر سردتر از 20 درجه سانتیگراد باشد، حل شدن قرص کلر در آب، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد. اما در دمای کمتر از 15 درجه سانتیگراد، قرص به ‌طور کامل حل می‌شود. اگر در ابتدای فصل زمستان هستید و هنوز یک قرص کلر در کفگیر استخر، مانده است، به شما توصیه می‌کنیم آن را از استخر خارج کنید.

مقدار مجاز کلر مایع در استخر شنا

برخی از افراد ترجیح می‌دهند استخر خود را با استفاده از کلر مایع، تمیز و مراقبت کنند. کار با یک دستگاه کلر ریز خودکار، کلر را در یک زمان مناسب به استخر اضافه می‌کند. این دستگاه، میزان کلر را همیشه در سطح مناسب نگه ‌می‌دارد.

اگر دستگاه کلر ریز خودکار ندارید، باید کلر مایع را با دست به استخر اضافه کنید. در این صورت، اندازه‌گیری صحیح حد مجاز کلر در آب استخر، بسیار دشوار خواهد بود. ما به شما توصیه می‌کنیم که از این روش برای محافظت از آب استخر، استفاده نکنید. بلکه فقط برای انجام عملیات شوک کلر از کلر مایع با دست استفاده‌ کنید.

دقت کنید که بیش از نیم لیتر به هر 50000 لیتر اضافه نکنید. اگر مقدار کلر بیشتری اضافه کنید، تأثیر مثبت بیشتری بر کیفیت آب نخواهد داشت. علاوه بر این، وجود کلر اضافی در آب استخر، مضر است.

بهترین زمان اضافه کردن کلر مایع به استخر

بهترین زمان اضافه کردن کلر مایع به استخر

بهترین زمان برای اضافه کردن کلر مایع به استخر زمانی است که سطح کلر در آب، کمتر از حد معمول باشد. این مسئله به عوامل مختلفی که بر مواد شیمیایی آب تأثیر می‌گذارند بستگی دارد و هر دو هفته، هر یک هفته انجام گیرد.

آب استخر باید دارای pH بین 7.2 تا 7.8 و کلر آزاد بین 2 تا 5 ppm باشد. اگر سطح کلر آزاد در آب استخر شما به کمتر از 2 ppm رسید، وقت آن است که مقداری کلر مایع به آن اضافه کنید.

هر روز تست کردن آب استخر، بهترین راه برای اطلاع از میزان کلر، ph و ترکیب شیمیایی آب است. از آنجایی که کار با کیت‌های تست استخر زمان‌بر است، می‌توانید از یک سیستم نظارت بر استخر استفاده‌ کنید. این دستگاه‌های مجهزی به باتری در آب استخر شما شناور شده و PH و سطح کلر آزاد را سه بار در روز به اپلیکیشن موبایلی شما ارسال می‌کنند. علاوه بر این، اگر میزان جلبک در استخر شما افزایش یابد، باید مقداری کلر مایع را هنگام انجام شوک استخر به آب اضافه کنید. وجود جلبک‌ها را می‌توان به ‌راحتی با کدر بودن استخر و چسبیدن آنها به دیواره‌های استخر، تشخیص داد.

چه مقدار کلر مایع باید به آب استخر اضافه کرد؟

توجه به میزان حد مجاز کلر در آب استخر و اضافه کردن حجم مناسبی کلر به آب استخر، بسیار مهم است. شما می‌توانید از یک فرمول ساده برای اندازه‌گیری مقدار کلری که باید اضافه کنید، استفاده نمایید.

قبل از شروع کار، باید حجم آب استخر، مواد شیمیایی فعلی آب و غلظت کلر مایع مورد استفاده خود را بدانید. اکثر صاحبان استخر، میزان حجم دقیق آب استخر خود را می‌دانند، اما اگر شما از آن اطلاع ندارید، برای اندازه‌گیری تقریبی از یک محاسبه‌گر حجم استخر آب، استفاده کنید.

غلظت کلر روی بسته‌بندی محصول کلر مایع ذکر شده و درصد کلر ترکیب شده با آب را به ما می‌گوید. این غلظت معمولا بین 10تا 12.5 درصد قرار دارد که 12.5 درصد رایج‌ترین مقدار غلظت است.

افزودن 0.13 اونس کلر خالص به 1000 گالن آب، سطح کلر را 1 ppm افزایش می‌دهد. این اعداد مبنای تمامی محاسبات شما برای افزودن کلر مایع به آب استخر هستند.

فرض کنید استخری با حجم 10000 گالن آب داشته و میزان غلظت کلر مایع، 12.5 درصد است. بنابراین هشت اونس کلر مایع غلیظ برابر با یک اونس کلر خالص خواهد بود.

برای افزایش سطح کلر چنین استخری از 1 به 2 ppm، باید 1.3 اونس کلر خالص اضافه کنید. با در نظر گرفتن غلظت محلول کلر مایع (12.5درصد)، به 10.4 اونس (هشت برابر 1.3) نیاز دارید تا سطح کلر را در استخر 10000 گالن به میزان 1 ppm افزایش دهید.

چگونه کلر مایع را به استخر خود اضافه کنید؟

چگونه کلر مایع را به استخر خود اضافه کنید؟

مواد شیمیایی آب (PH و کلر) را بررسی کنید و مقدار کلر مایع را برای اضافه کردن به آب استخر آماده کنید. اگر سطح pH مناسب و متعادل نیست، قبل از بررسی حد مجاز کلر در آب استخر و اضافه کردن کلر، آنها را تنظیم کنید.

شما می‌توانید کلر مایع را از طریق دستگاه کلرزنی یا به طور به آب استخر خود اضافه کنید. اگرچه دستگاه کلرزنی کوزه‌ای یا مکانیکی این فرآیند را به‌ صورت خودکار انجام می‌دهد، باید آن را در فاصله بازوها بین کوزه و آب و در عمیق‌ترین قسمت استخر بریزید. هنگامی که کلر مایع را اضافه می‌کنید بهتر است پمپ استخر روشن باشد تا از ترکیب و حل شدن مناسب کلر در آب اطمینان حاصل کنید.

یکی دیگر از نکات مهم، زمانی است که کلر مایع را به استخر خود اضافه می‌کنید. بهترین کار این است که این کار را هنگام غروب خورشید، در شب یا قبل از طلوع خورشید انجام دهید تا حداقل هشت ساعت از استخر استفاده نشود.

علاوه بر این، نور خورشید میزان کلر را به‌ سرعت کاهش می‌دهد و از آنجایی که کلر مایع، یک کلر ناپایدار است، بیشتر در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید قرار دارد، بنابراین بهترین زمان برای انجام این کار زمانی است که هوا تاریک باشد.

نکات مهم درباره حد مجاز کلر در آب استخر

نکات مهم درباره حد مجاز کلر در آب استخر

اگر در حال افتتاح یک استخر روباز هستید، لازم است علاوه بر کلر، اسید سیانوریک (تثبیت‌کننده) را به آب اضافه کنید. اسید سیانوریک به محافظت از کلر شما در برابر تجزیه شدن به وسیله اشعه ماوراء بنفش خورشید و بی‌اثر شدن آن کمک می‌کند.

این ماده را می توان با افزودن تثبیت‌کننده (به صورت جدا) یا با افزودن چیزی که به آن کلر تثبیت شده گفته می‌شود، انجام داد. کلر تثبیت شده با نام‌های شیمیایی دی کلر (دی کلرو ایزوسیانورات) و تری کلر (اسید تری کلرو ایزوسیانوریک) عرضه می‌شود.

علاوه بر رعایت نکاتی چون استفاده از حد مجاز کلر در آب استخر باید این نکته را یادآوری کنیم که هنگامی که برای اولین بار از استخر خود استفاده می‌کنید از محصولات کلر (به خصوص شوک‌های فاقد کلر) مانند شوک کلر استفاده نکنید؛ زیرا این محصولات، سطح کلر پایدار و مناسبی را برای شما فراهم نمی‌کنند.

نتیجه‌گیری

در این مطلب با میزان حد مجاز کلر آب استخر و نحوه افزودن آن به انواع کلر آشنا شدید. در صورتی که سوالی دارید یا می‌خواهید استخر جدیدی بسازید یا استخر خود را ترمیم و طراحی کنید با سایت برکه تماس بگیرید. این شرکت آماده خدمات‌رسانی و پاسخگویی به سوالات شما عزیزان است.

چه مقدار کلر باید به آب استخر اضافه کرد؟

میزان حجم کلر موردنیاز به عوامل مختلفی مانند حجم آب استخر، مقدار ph و عوامل دیگر بستگی دارد.

بهترین زمان برای افزودن کلر مایع به استخر چه زمانی است؟

زمانی است که سطح کلر در آب، کمتر از حد طبیعی باشد.

میزان ph و کلر آزاد آب استخر چه مقدار باید باشد؟

آب استخر باید دارای pH بین 7.2 تا 7.8 و کلر آزاد بین 2 تا 5 ppm باشد.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد امتیاز : 36

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *