loader image

موتورخانه استخر کرج

خانه | خدمات موتورخانه استخر | موتورخانه استخر کرج

برای ساخت و تجهیز موتورخانه استخر کرج چه چیزهایی نیاز است؟

امروزه و با افزایش اهمیت به‌روز بودن امکانات خانگی، اولین چیزی که در اجاره و خرید خانه ویلایی، آپارتمان، خانه باغ و حتی یک برج در نظر گرفته می‌شود، برخورداری آن از استخر خانگی است. استخر خانگی لذت یک آبتنی امن و راحت را در محیط خانه فراهم می‌کند. احتمالا تصور می‌کنید ساخت و راه اندازی یک استخر خانگی نیاز به هزینه بالایی دارد.

موتورخانه استخر کرج

در حقیقت ساخت استخر خانگی نیازمند به راه‌اندازی یک موتورخانه برای استخر شما است و در کمال تعجب لازم نیست هزینه بسیار بالایی برای ایجاد آن پرداخت کنید. به عنوان مثال برای راه اندازی موتورخانه استخر کرج و یا سایر مکان‌هایی که معمولا افراد در زمینه ساخت خانه‌های ویلایی در آنها فعالیت می‌کنند، تنها کافیست از چند مورد اساسی آگاه باشید.

برای آشنایی با پروسه ساخت موتورخانه و راه اندازی آن، در ادامه به طور کامل به  اهمیت موتورخانه‌های استخر، تجهیزات آنها، انواع موتورخانه‌ها و… می‌پردازیم.

تماس با برکه

موتورخانه استخر کرج و اهمیت آن!

در تمامی خانه‌هایی که از استخر در طراحی خود برخوردارند، از موارد الزامی می‌توان به برخورداری از موتورخانه در آنها اشاره کرد. در اولین مرحله آشنایی با موتورخانه استخر بهتر است با اجزای اصلی آن آشنا شوید. موتورخانه‌ استخر سیستم‌های گوناگونی دارد که در ادامه مشخص شده است.

سیستم تهویه

در دسته بندی تهویه موجود در موتورخانه می‌توان به سیستم‌های سرمایشی، چیلر، منبع تحت فشار، سیستم سرمایشی، برج خنک‌کننده و… اشاره کرد که هر کدام وظیفه منحصر به فرد خود را ایفا می‌کنند.

سیستم گرمایشی موتورخانه

در این بخش دیگ، مشعل، پکیج، مبدل‌های حرارتی، شوفاژها و…  قرار می‌گیرند که هر کدام به انتخاب صاحب خانه تنظیم و استفاده می‌شوند.

سیستم گرمایشی موتورخانه

سیستم تصفیه و آبرسان موتورخانه

این سیستم نیز شامل بخش‌هایی مثل فیلترشنی، پمپ آب، منبع تحت فشار، بوستر پمپ، پمپ تصفیه، تابلو کنترل و… می‌شود که باز هم انتخاب هر کدام از آنها بر عهده صاحب ملک می‌باشد.

سیستم‌های ترکیبی در موتورخانه

سیستم‌هایی هستند که به صورت ترکیبی از چند تجهیز مهم در موتورخانه‌ها استفاده می‌کنند. به عنوان مثال در بخش عمده موتورخانه استخر کرج و تهران از سیستم‌های آب‌رسانی و تصفیه آب در کنار سیستم تهویه در موتورخانه‌ها استفاده می‌شود.

به طور عمده در اکثر موتورخانه‌ها از سیستم‌های ترکیبی بهره می‌برند. این مورد که از کدام بخش و سیستم استفاده شود تا حد زیادی به موقعیت ویلا یا ساختمان بستگی دارد. بهترین حالت استفاده کامل از سیستم‌های قابل تنظیم روی موتورخانه‌ها است.

به عنوان مثال استفاده از سیستم آبرسانی در کنار پمپاژ آب به خصوص در مناطق دارای افت فشار آب، همچنین برخورداری از سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی به همراه یک سیستم تهویه متناسب با متراژ محیط، پکیج کامل و ایده‌آلی خواهد بود. امروزه در موتورخانه استخر کرج و موتورخانه‌های مکان‌های اطراف به طور چشمگیری از سیستم‌های ترکیبی استفاده می‌کنند.

اهمیت ساخت موتورخانه استخر

اهمیت ساخت موتورخانه استخر

زمان آن رسیده که به اهمیت استفاده از موتورخانه استخر پرداخته شود. زمانی که استخر در خانه یا آپارتمان‌های غول پیکر ساخته می‌شود، طبیعی است که ساخت یک موتورخانه برای استخر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چرا که قرارگیری تمام تجهیزات نیاز به مکان مخصوص و قابل لمسی خواهد داشت.

از جمله تجهیزات مهم، پمپ تصفیه است که نیاز به مکانی دارد که به خوبی بتوان آن را به صورت دوره‌ای سرویس کرد. همچنین نیاز است در کنار پمپ تصفیه، منبع تحت فشار، فیلتر‌های شنی و دیگر اتصالات پمپ نگهداری شوند و قطعا بهتر است همگی در یک مکان نصب گردند. چه مکانی بهتر از موتورخانه؟ برای استفاده از همه این تجهیزات به یک مجموعه متمرکز و منظم برای راه اندازی اصولی سیستم استخر خود نیاز خواهید داشت.

از دیگر مواردی که به صورت واضح به اهمیت موتورخانه استخر می‌افزاید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. جلوگیری از نفوذ روغن، آلودگی، دود و دیگر کثیفی‌ها به محیط استخر و یا ساختمان
  2. سهولت در نگهداری و سرویس‌دهی به تجهیزات و سیستم‌های موتورخانه‌ها
  3. جلوگیری از ایجاد آلودگی صوتی لوازم و تجهیزات داخل موتورخانه به محیط استخر و اطراف آن
  4. ایجاد محیطی به صورت متمرکز و منظم برای قرارگیری تجهیزات و سیستم‌های قابل نصب در موتورخانه استخر
  5. ایجاد آسودگی عیب‌یابی و تعمیر تجهیزات موجود مرتبط با استخر

موارد مهم در ساخت موتورخانه استخر کرج

موارد مهم در ساخت موتورخانه استخر کرج

اگر در کرج و اطراف آن قصد ساخت یک استخر دارید، برای ایجاد موتورخانه استخر با توجه به اهمیت وجود آن نیاز به رعایت مواردی به صورت اصولی خواهید داشت. این موارد در ساخت استخر‌های سرباز و سربسته متفاوت خواهند بود.

به عنوان مثال در استخر‌های سرباز (روباز) نیازی به ایجاد سیستم تهویه و پکیج‌های گرمایشی مانند شوفاژ نخواهد بود. ایجاد و نصب این موارد در استخر‌های سربسته بسیار ضروری هستند. به هر حال برای ایجاد موتورخانه با هر تجهیزی نیاز است با ساز و کار موتورخانه استخر آشنا باشید.

ساخت موتورخانه نیاز به مکانی با عمق مناسب و متراژی بین 30 تا 80 متر مربع، بسته به امکانات قابل نصب در آن خواهد داشت. موتورخانه باید حدود 20 تا 35 متر از استخر یا مجموعه مورد نظر فاصله داشته باشد. متراژ موتورخانه استخر کرج بسته به امکانات آن و همچنین متراژ استخر تعیین می‌شود.

موتورخانه استخر باید از پوشش‌های مناسب نسوز و عایق در دیوار، سقف و کف برخوردار باشد. این عایق باید حداقل از 15 سانتی‌متر ضخامت تشکیل شده باشد. این مقدار ضخامت عایق تا حد زیادی از آلودگی صوتی، خطر آتش‌سوزی و ایجاد مزاحمت جلوگیری می‌کند.

استفاده از هواکش برای چرخش و انتقال هوا در محیط موتورخانه استخر الزامی است و این گردش هوا باید از داخل به سمت بیرون موتورخانه هدایت شود. سیستم هواکش بیشتر برای زمانی مناسب خواهد بود که برای سرویس‌های دوره‌ای یا رفع عیب در موتورخانه مشغول باشید و در واقع از تنفس صحیح شما محافظت می‌کند.

نکات مهم در ساخت موتورخانه استخر کرج

نکات مهم در ساخت موتورخانه استخر کرج

در ساخت موتورخانه‌های استخر نیاز به رعایت چند مورد است. اولین مورد این است که در ساخت موتورخانه باید تا حد امکان استفاده از پیچ، مهره و اتصالات لوله کشی را به حداقل رساند. این کار باعث جلوگیری از هدر رفتن سوخت در مسیر انتقال می‌شود و همچنین باعث صرفه اقتصادی بیشتر و کاهش چشمگیر استهلاک تجهیزات پمپ آب خواهد شد.

دومین مورد دسترسی سریع و آسان به سیستم آبرسانی و گردش آب در استخر است که باید در طراحی موتورخانه به آن توجه داشت. مورد دیگری که در ساخت موتورخانه استخر باید در نظر گرفت عمق و سطح موتورخانه نسبت به استخر خواهد بود.

در حقیقت نیاز است که موتورخانه استخر کرج، سطح پایین‌تری نسبت به سطح استخر داشته باشد. به عنوان مثال ساخت موتورخانه در طبقه منفی یک برای استخری در طبقه همکف کاملا مناسب است. برای رفع مشکلات پمپاژ آب و همچنین مشکلات هواگیری پمپ‌ها و در نهایت شست و شوی راحت استخر، این مورد باید رعایت شود.

طراحی و فونداسیون موتورخانه استخر کرج

برای ساخت هر مکانی نیاز به طراحی و نقشه کشی اصولی خواهید داشت. موتورخانه استخر نیز از این موضوع مستثنی نیست. برای کسانی که در ابتدای ساخت ساختمان به فکر ساخت موتورخانه و استخر هستند بسیار ساده‌تر می‌توان برای طراحی مکان موتورخانه اقدام کرد.

برای افرادی هم که در مکانی پیش ساخته به فکر احداث یک موتورخانه هستند، طراحی اصولی می‌‌تواند بسیار کمک کننده و حیاتی باشد. برای این کار باید به سراغ یک مهندس نقشه کشی و همچنین گروه صنعتی در زمینه فعالیت طراحی و ساخت موتورخانه استخر و همچنین نصب تجهیزات مرتبط با آن بروید.

برای طراحی موتورخانه استخر باید قبل از نصب هر گونه تجهیزاتی، از استحکام کافی کف برای زیرسازی و فونداسیون موتورخانه مطمئن شوید. موتورخانه به دلیل برخورداری از تجهیزات فراوان وزن بالایی داشته و خطر نشت کف موتورخانه را در مدت طولانی به همراه دارد.

یکی از اقداماتی که به طراحی و ساخت اصولی موتورخانه استخر کرج و البته سایز موتورخانه‌ها کمک می‌کند، ایجاد شمای انیمیشنی موتورخانه و همچنین تجهیزات قابل نصب در داخل آن است. این اقدام را مهندسین طراحی گروه‌های صنعتی در زمینه ساخت موتورخانه برای شما انجام خواهند داد.

عیب‌های احتمالی ساخت غیر اصولی موتورخانه استخر

عیب‌های احتمالی ساخت غیر اصولی موتورخانه استخر

موتورخانه استخر باید توسط تیم حرفه‌ای ساخت و طراحی سیستم‌های آب‌رسانی طراحی شود. در غیر اینصورت ایراداتی احتمالی برای موتورخانه و البته استخر شما پس از مدت کوتاهی به وجود می‌آید که به طور خلاصه می‌توانند به موارد زیر تقسیم شوند:

  • عدم بهینگی عملکرد پمپ آب و همچنین اختلال در گردش آب
  • غیر یکنواختی دمای آب در تمام نقاط استخر
  • ایجاد هزینه‌های تعمیرات به صورت مکرر و امکان اجبار به تعویض تجهیزات
  • افزایش استهلاک تجهیزات موتورخانه استخر و کاهش طول عمر آنها
  • مصرف بیشتر سوخت و افزایش هزینه‌ها
  • ایجاد سر و صدا و آلودگی صوتی

لوازم اصلی موجود در موتورخانه استخر کرج

برای ساخت موتورخانه استخر به خصوص در شهر کرج نیاز به لوازم و تجهیزاتی دارید که بهتر است قبل از اقدام به ساخت موتورخانه از آنها آگاه شوید. این لوازم و تجهیزات ضروری شامل موارد زیر هستند:

  • بویلر
  • تابلو برق
  • پمپ آب
  • سختی گیر
  • فیلتر شنی
  • دیگ و مشعل
  • پمپ تصفیه
  • منبع تحت فشار

موارد مهم در نصب و راه اندازی موتورخانه استخر

برای ایجاد موتورخانه استخر کرج و نصب تجهیزات آنها باید به موارد زیادی توجه شود که هرکدام به میزان قابل توجهی بر هزینه‌های ساخت آن تاثیر می‌گذارند، این موارد شامل لیست زیر هستند:

  • مدت زمانی که کارفرما یا صاحب خانه برای ساخت استخر و موتورخانه آن مشخص می‌کند.
  • تعداد دوش‌های اطراف استخر و سیستم لوله کشی
  • مدل و ظرفیت سیستم و تجهیزات گرمایشی استخر
  • متراژ استخر و سالن آن و همچنین تهویه هوا

هزینه ساخت موتورخانه استخر کرج با امکانات مناسب

هزینه ساخت موتورخانه استخر کرج با امکانات مناسب

این موضوع که ساخت موتورخانه هزینه‌ای بر هزینه‌های شما اضافه می‌کند صحیح است، اما اصلا بیهوده نیست و در حقیقت بسیار هم ضروری به شمار می‌رود. با خرید غیر اصولی تجهیزات موتورخانه استخر قطعا هزینه زیادی پرداخت خواهید کرد و برای رفع این مشکل هم حتما باید با شرکت‌ها و گروه‌های مهندسی نصب تجهیزات موتورخانه استخر مشورت کنید.

رقم نهایی برای برآورد هزینه ساخت و راه اندازی موتورخانه استخر، بستگی به فاکتورهای زیادی دارد و نمی‌توان یک برآورد هزینه کلی برای همه آنها در نظر گرفت. قیمت تمام شده شما وابسته به نوع تجهیزات، تعداد آنها و متراژ استخر و موتورخانه استخر شما خواهد داشت. به عنوان مثال برای موتورخانه استخر کرج، به دلیل شرایط آب و هوایی قطعا نیاز به پمپ تصفیه، سیستم تهویه و فیلر شنی خواهید داشت.

در پایان

امروزه و با مدرن شدن ساختمان‌ها، برخورداری از موتورخانه استخر برای همه خانه‌ها، ساختمان‌ها و تمام مکان‌هایی که دارای استخر‌های روباز و سر بسته هستند، از واجبات محسوب می‌شود. ساخت موتورخانه استخر با تجهیزات متنوعی امکان‌پذیر است و انتخاب نوع تجهیزات آن به موارد گوناگونی از جمله متراژ و نوع استخر شما بستگی خواهد داشت.

با مطالعه این بخش با تجهیزات اساسی استخر آشنا می‌شوید و پس از آن در مرحله طراحی یک استخر و موتورخانه آن، نیاز به مهندسین نقشه کشی و طراحان استخر‌ خواهید داشت. در ساخت موتورخانه استخر کرج، موتورخانه استخر پردیس و … و برای کاهش هزینه‌های تجهیزات آن می‌توانید از یک تیم تخصصی و مهندسی مانند تیم برکه کمک بگیرید.

گروه خدمات مهندسی برکه متخصص در ساخت، تعمیر و نگهداری مجموعه‌های آبرسانی مانند استخر و موتورخانه آن هستند. با مراجعه به صفحه اصلی سایت خدمات مهندسی برکه می‌توانید از دیگر خدمات این گروه مطلع شوید و همچنین برای دریافت مشاوره با شماره ارتباطی داخل سایت تماس بگیرید.

سوالات متداول:

موتورخانه استخر باید در سطح خاصی نسبت به استخر قرار بگیرد؟

بله، موتورخانه‌های استخر باید از سطح استخر پایین‌تر باشند. به عنوان مثال استخر‌هایی که در همکف قرار دارند، نیاز به موتورخانه‌ای در زیرزمین خواهند داشت.

ساخت یک موتورخانه استخر خانگی چقدر هزینه خواهد داشت؟

هزینه ساخت موتورخانه به انتخاب تجهیزات، نوع آنها، متراژ موتورخانه و استخر شما بستگی دارد و هزینه مشخصی نمی‌توان برای آن در نظر گرفت.

برای تمام موتورخانه‌ها نیاز به خرید تمام تجهیزات موجود خواهد بود؟

خیر، انتخاب تجهیزات موتورخانه بستگی به نوع استخر شما دارد. به عنوان مثال برای استخرهای رو باز نیاز به سیستم تهویه استخر نخواهد بود.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد امتیاز : 50

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *