loader image

ساخت استخر ارزان

خانه | خدمات ساخت استخر | ساخت استخر ارزان

فهرست مطالب

ساخت استخر ارزان، راهکار اقتصادی دستیابی به رویاهای شما

ساخت یک استخر ارزان همچون یک رویای دست نیافتنی به نظر می‌رسد؛ همه تصور می­کنند که صدها میلیون تومان برای ساخت ایک استخر مورد نیاز است، حال آنکه با دقت در انتخاب­ها و برنامه‌ریزی مناسب، می­توان این رویا را به واقعیت تبدیل نمود. این مقاله به شما راهنمای کاملی در خصوص ساخت یک استخر ارزان و اقتصادی ارائه خواهد داد.

از مراحل آغازین مانند انتخاب مکان مناسب و تعیین ابعاد، تا مراحل پیچیده‌تر مانند تجهیزات، نورپردازی و نگهداری به صورت اقتصادی، تمام جنبه‌های ساخت و بهره‌برداری از استخر را پوشش خواهیم داد. با ما همراه باشید.

ساخت استخر ارزان، راهکار اقتصادی دستیابی به رویاهای شما

چه نکاتی را رعایت کنیم که ساخت استخر ارزان را بدون از دست دادن کیفیت رقم بزنیم؟!

برای راه‌اندازی یک پروژه ساخت استخر ارزان، انتخاب مکان مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. هزینه ­های خرید زمین یک بخش  اساسی از هزینه­ های تمام شده برای ساخت استخر را تشکیل می­دهند. علاوه بر این، باید خاک مکان انتخاب شده پایدار باشد تا هزینه ­های مربوط به پایدارسازی و تقویت زمین از فهرست هزینه­ های عملیاتی پروژه کنار گذاشته شوند.

در ادامه ­ی این فرایند، نقشه ­برداری دقیق و تعیین ابعاد نیز می­تواند در کاهش هزینه­ ها نقش داشته باشد. برای اینکه هزینه­ ی زیادی از بابت طراحی و معماری استخر متحمل نشوید، می­توانید از روش تجربی استفاده کنید و از استخرهای ساخته شده به صورت رایگان الگوبرداری کنید. این مسئله را در بخش تعیین ابعاد، بیشتر بررسی خواهیم کرد.

در نهایت هم می­توانید هزینه­ های خود را با انتخاب متریال­ های معقول و البته، استاندارد تا حد ممکن پایین بیاورید. در پله ­ی نخست با صرف نظر کردن از امکانات لوکسی مانند کاشی ­های گرانیتی، سیستم گرمایشی و سرمایشی پیشرفته آب و نورپردازی­های گران­ قیمت، هزینه­ های خرید اولیه کاهش می­یابند و در پله­ ی دوم، با استفاده از متریال­های ساده ­تر اما استاندارد و با کیفیت، هزینه­ های بعدی شامل تعمیرات و نگهداری وسایل یا تعویض کردن آن­ها از دوش شما برداشته خواهد شد.

بررسی کامل مراحل ساخت استخر ارزان

بررسی کامل مراحل ساخت استخر ارزان

تعیین ابعاد و طراحی نقشه

در نخستین قدم برای ساخت استخر ارزان در مناطق مختلف از قبیل ساخت استخر تهران، مشهد و … لازم است که ابعاد استخر مشخص شده و نقشه­ای برای آن آماده شود. این نقشه، می­تواند از سه روش مختلف یعنی روش فنی، تجربی یا طرح­های آماده بدست بیاید. برای اینکه استخر خود را با حداقل ­ترین هزینه و اقتصادی­ترین حالت ممکن بسازید، می­توانید از روش تجربی کمک بگیرید. در ادامه به معرفی هر سه روش می­پردازیم.

تماس با برکه

روش فنی

با تکیه بر محاسبات فنی و بهره­گیری از اصول تخصصی مهندسی، ابعاد و نقشه بهینه برای استخر شما طراحی می­شود. در این روش که دقیق­ ترین و علمی­ترین راهکار نقشه­ کشی استخر است، تمامی جزئیات فنی به صورت اختصاصی برای شما مورد بررسی قرار می­گیرد و به طبع، هزینه­ی بالاتری نسبت به سایر روش­ها برای آن متصور خواهد بود.

روش تجربی

می­توانید برای اینکه هزینه طراحی یک نقشه مهندسی را از چک لیست هزینه­­ های خود حذف کنید، به استخر­های دیگر مراجعه کنید و با مشاوره با کسانی که قبلا در شرایطی مشابه شرایط ملک شما استخری را ساخته­اند، به یک شمای کلی و یک نقشه­ ی تجربی برای پروژه ساخت استخر ارزان خود دست پیدا کنید. این روش به نوعی بر اساس تجربه‌های قبلی انجام می‌شود و می‌تواند به ارزان‌تر شدن ساخت کمک شایانی کند.

استفاده از طرح‌های آماده

استفاده از طرح‌های آماده

در این روش، از طرح‌های آماده و قالب‌های استاندارد برای استخر استفاده می‌شود. این روش با توجه به اینکه به صورت اختصاصی برای شما انجام نمی­شود و یک فرم عمومی دارد، نسبت به روش مهندسی هزینه ­ی پایین­ تری خواهد داشت اما میزان شخصی­ سازی آن بر اساس نظرات شما قطعا کمتر خواهد بود.

انتخاب متریال­ها و تجهیزات

انتخاب متریال­ها و تجهیزات

آرماتور فولادی

برای ساخت قالب‌های مقاوم برای استفاده در کار با این نوع ساختار، نیاز به آرماتور یا میلگرد دارید. آرماتور فولادی یک نوع فولاد سخت و قابل انعطاف است که ویژگی‌های مهمی از جمله مقاومت در برابر فشار، خمش و کشش را داراست. میلگرد با ابعاد و ضخامت‌های مختلف در بازار موجود است. قیمت هر کیلوگرم آرماتور فولادی در میانگین حدود 25 هزار تومان است، اما این عدد بسته به قطر و تولیدکننده متفاوت است. از طریق این وبسایت می‌توانید قیمت روز میلگرد را بررسی کنید.

لوله‌ها

برای انجام کارهای مرتبط با لوله‌کشی در استخر، به مجموعه‌ای از لوله‌ها و اتصالات مقاوم به فشار، ضربه، سایش و خوردگی نیاز دارید. برای اطمینان از اجرای بهترین کیفیت، می‌توانید از لوله‌های پلی‌اتیلنی استفاده کنید تا یک سیستم لوله‌کشی مناسب برای جریان آب در استخر ایجاد کنید. این لوله‌ها با اقطار و طول‌های متفاوت در بازار موجود هستند. قیمت هر متر از این لوله‌ها بین 5 تا 50 هزار تومان متغیر است و وابسته به تحمل فشار و قطر لوله می‌باشد.

شیرآلات و اتصالات

قطعاتی از جنس فلز یا پلاستیک که برای کنترل جریان، تنظیم فشار، جلوگیری از نشت و اتصال لوله‌ها به یکدیگر استفاده می‌شوند، نقش حیاتی در کارکرد سیستم استخر دارند. با انتخاب شیرآلات و اتصالات استاندارد و با کیفیت، می‌توانید یک سیستم کامل و قابل کنترل برای لوله‌کشی استخر خود اجرا کنید. توصیه می‌شود حتماً از محصولات اصلی با گارانتی استفاده کرده و از خرید کالاهای دست دوم خودداری کنید.

پمپ آب

برای چرخش آب بین حوضچه اصلی استخر و واحد تصفیه و همچنین جذب آب از چاه یا منبع به سوی استخر، نیازمند یک پمپ سه‌فاز قوی هستیم. کیفیت و عملکرد پمپ آب تاثیر مستقیمی بر کارایی سیستم استخر شما دارد. هزینه پمپ آب به وابستگی به توان، حجم و نام تجاری آن متغییر است؛ با این حال به طور متوسط، پمپ با توان 2 اسب‌ بخار و کیفیت مناسب با قیمت تقریبی 20 میلیون تومان قابل تهیه است. برای ساخت استخر ارزان می­توانید از پمپ 0.5 اسب بخاری استفاده کنید که قیمت پایین­تری دارد.

فیلتر آب

فیلتر آب

استفاده از فیلترها برای تصفیه و جداسازی ذرات معلق، باکتری‌ها، ویروس‌ها و آلاینده‌های دیگر از آب بسیار حائز اهمیت است. با استفاده از فیلتر با کیفیت، کیفیت و تمیزی آب استخر برای استفاده‌کنندگان تضمین می‌شود. قیمت فیلترهای شنی استخر با توجه به برند و ظرفیت تصفیه‌ای که ارائه می‌دهند، از 5 میلیون تومان آغاز می‌شود و به بیش از 400 میلیون تومان نیز می‌رسد. برای ساخت استخر ارزان، می­توانید از نمونه­های کم قیمت­تر استفاده کنید.

سیستم گرمایش و سرمایش آب

استفاده از این سیستم‌ها، به خصوص با توجه به هزینه‌های بالای آن‌ها، اجباری نیست و برای ساخت استخر ارزان می­توان به طور کامل از این سیستم صرفنظر کرد، اما بدون شک مزایای قابل توجهی دارد. با تهیه یک دستگاه دوکاره سرمایش و گرمایش، استخر شما در تمام فصول سال با دمای آب مطبوعی قابل استفاده خواهد بود.

به عنوان مثال، یک دستگاه ایمکس مدل HP21A که در حدود 6 تا 10 متر مکعب در ساعت خروجی دارد و 25 آمپر برق تک فاز مصرف می‌کند، برای استخری به حجم 65 متر مکعب سرباز یا 120 متر مکعب سرپوشیده مناسب است. هزینه این دستگاه در زمان نگارش این متن حدود 300 میلیون تومان است. با توجه به اندازه استخر خود، می‌توانید دستگاه‌های با قدرت بیشتر یا کمتر را انتخاب کنید.

سیستم نورپردازی

نصب لامپ‌های خاص برای استخر می‌تواند جلوه‌ای بسیار زیبا را ایجاد کند و بخش مهمی از ساختار استخر باشد. با این سیستم، می‌توانید جلوه‌های بصری جذاب درون و بیرون آب را ایجاد کنید. این لامپ­ها جزئی ضروری و قطعی برای ساخت استخر ارزان نیستند و برای کاهش هزینه­ها و اقتصادی­تر شدن پروژه، می­توانید از آن­ها صرفنظر کنید یا در حداقل تعداد به کار ببرید.

کاشی و چسب کاشی

استفاده از کاشی و چسب کاشی می‌تواند به تزئین، تسطیح و حفاظت از سطح استخر کمک کند. این مواد روی لوله‌کشی، سیم کشی و سطوح مختلف می‌توانند اعمال شوند. کاشی‌ها با ابعاد، رنگ‌ها و الگوهای مختلف در بازار موجود هستند. کاشی کاری استخر ضروری است و نمی­توان به طور کامل از آن صرفنظر کرد، اما برای ساخت استخر ارزان و کاهش هزینه­ ها، می­توانید از کاشی­های موزاییکی و سیمان استفاده کنید تا حداقل پرداختی را داشته باشید.

گودبرداری و آرماتور بندی

گودبرداری و آرماتور بندی

گودبرداری

در مرحله گودبرداری، مراحل زیر را دنبال کنید. توجه کنید که به جهت هزینه ­ی بالای بیل مکانیکی، می­توانید برای کاستن از هزینه ­ها و ساخت استخر ارزان، از ابزارهای دستی مانند بیل، کلنگ و فرغون برای حفر گود استفاده کنید.

بررسی محل: قبل از شروع گودبرداری، محل مناسب را بررسی کنید. مکانی با خاک پایدار و خشک، برای ساخت استخر انتخاب کنید.

عمق گود: عمق گود بستگی به ابعاد استخر و نیاز به تساوی اعماق آب دارد. بهتر است از مهندس معماری یا مشاور متخصص در این زمینه راهنمایی بگیرید.

تسطیح زیرگود: پس از حفر گود، زیرگود را با دقت تسطیح کنید تا سطح صافی ایجاد شود.

آرماتور بندی

روش‌های مختلفی برای آرماتور بندی وجود دارند:

استفاده از آرماتورهای مشخص: با مشاوره با مهندسین سازه، آرماتورهای مشخص و مناسب را برای سازه استخر انتخاب کنید. این روش به عنوان روش اصولی‌تر می‌باشد و مانع از نیاز به تعمیرات زودرس می‌شود.

استفاده از طرح‌های آماده: برای ساخت استخر ارزان‌، می‌توانید از طرح‌های آماده و استاندارد برای آرماتور بندی استفاده کنید. این طرح‌ها معمولاً دارای راهنمایی‌های دقیقی برای نحوه نصب آرماتورها هستند.

استفاده از آرماتورهای معادل: در صورتی که آرماتورهای خاصی در دسترس نباشند، می‌توانید از آرماتورهای مشابه و معادل استفاده کنید. این روش به ارزان‌تر شدن ساخت کمک می‌کند.

با انتخاب روش مناسب برای آرماتور بندی و انجام دقیق آن، از دوام و مقاومت استخر اطمینان حاصل کنید.

لوله‌کشی و تاسیسات

لوله‌کشی و تاسیسات

انواع لوله‌ها

لوله‌های PVC: این لوله‌ها از پلاستیک سخت ساخته شده‌اند و برای تصفیه آب و تخلیه استفاده می‌شوند. آنها خواص ضدزنگ و مقاومت در برابر مواد شیمیایی را دارند. قیمت آنها نسبت به سایر لوله‌ها مناسب‌تر است.

لوله‌های CPVC: لوله‌های CPVC از پلاستیک تقویت شده با کلر ساخته شده‌اند و در تصفیه آب و تخلیه استفاده می‌شوند. این لوله‌ها مقاومت بالایی در برابر دما و فشار دارند.

لوله‌های PEX: نوع سوم لوله­ها از پلاستیک مقاوم و انعطاف‌پذیر ساخته شده‌اند. آنها به خصوص برای تغذیه آب سرد و گرم مناسب هستند. قیمت آنها نسبتاً مناسب و استفاده آسانی دارند.

روش‌های استفاده

ترکیب PVC با CPVC: برای ارزان‌تر کردن سیستم لوله‌کشی، می‌توان از ترکیب لوله‌های PVC و CPVC استفاده کرد. لوله‌های PVC برای تخلیه و لوله‌های CPVC برای تغذیه آب گرم و سرد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استفاده از لوله‌های PEX برای تغذیه آب: اگر سیستم تغذیه آب شما از دمای بالایی برخوردار نیست، می‌توانید از لوله‌های PEX برای تغذیه آب استفاده کنید. این لوله‌ها ارزان‌تر و نصب آسان‌تری نسبت به لوله‌های فلزی دارند.

استفاده از لوله‌های PVC برای تخلیه: برای لوله‌های تخلیه می‌توان از لوله‌های PVC با قطرهای مناسب استفاده کرد. این لوله‌ها با قیمت پایین‌تر و نصب آسان‌تر به ارزانی سیستم کمک می‌کنند.

نصب تجهیزات

نصب تجهیزات

نصب پمپ‌ها و فیلترها

پمپ‌ها به منظور جابجایی و چرخاندن آب در سیستم و فیلترها برای تصفیه و پاکسازی آب استخر در محل تصفیه­خانه نصب می‌شوند. توجه کنید که لازم است پمپ‌ها در مکان مناسبی نصب شوند تا با حداکثر سهولت برای تعویض و نگهداری به آن­ها دسترسی داشته باشید.

نصب تصفیه‌گرها و کلریناتورها

تصفیه‌گرها به منظور حفظ کیفیت آب و کلریناتورها برای تصفیه شیمیایی آب استفاده می‌شوند. تعیین مکان مناسب برای نصب و تنظیم درست این تجهیزات از اهمیت بالایی برخوردار است.

انواع لامپ‌های نورپردازی

انواع لامپ‌های نورپردازی

لامپ‌های LED:

این لامپ‌ها از دیدگاه صرفه‌جویی انرژی بسیار عالی هستند و مصرف برق کمتری دارند. عمر طولانی‌تری نسبت به لامپ‌های دیگر دارند و به طور کلی نیاز کمتری به تعویض پیدا می­کنند. علاوه­ بر این­ها، لامپ­های LED، انواع رنگ‌ها و افکت‌های نوری را نیز ارائه می‌دهند. اما در نقطه­ی مقابل، باید توجه کنید که این دسته قیمت اولیه بالایی دارند.

لامپ‌های هالوژن:

نوری معتدل و یکسدت را می­توان از لامپ­های هالوژنی دریافت کرد که به زیبایی استخر کمک شایانی می‌کنند. قیمت اولیه آنها معمولاً ارزان‌تر از یک لامپ LED است و این مسئله مزیت نسبتی آن­هاست، اما در طرف دیگر باید دانست که آن­ها مصرف انرژی بیشتری نسبت به LED دارند و عمر کمتری را هم ارائه می­دهند؛ در نتیجه نیاز به تعویض مکرر دارند که می‌تواند هزینه‌های تعمیرات را افزایش دهد.

لامپ‌های تنگستنی (پاریوت):

قیمت این لامپ‌ها نسبت به بقیه کمترین است و از لحاظ اقتصادی، خرید آن­ها به صرفه­تر است، اما مصرف انرژی بسیار بالا و عمر محدودی دارند.

انتخاب برای استخر ارزان

با توجه به هدف ما برای ساخت استخر ارزان، بهترین انتخاب لامپ LED به نظر می‌رسد. این لامپ­ها اگرچه قیمت اولیه بالاتری دارند، اما صرفه‌جویی بالایشان در مصرف انرژی و عمر طولانی‌تر آن­ها می‌تواند هزینه‌های اجرایی و نگهداری را در طولانی‌مدت کاهش داده و هزینه­ی اولیه نسبتا بیشترشان را پوشش دهد.

کاشی کاری

کاشی کاری

کاشی‌های سرامیکی:

انواع طرح‌ها، رنگ‌ها و ابعاد مختلف در بازار کاشی‌های سرامیکی موجود هستند که به شما امکان ایجاد طرح‌های چشم‌نواز و جذابی را می‌دهند. این کاشی‌ها ضد آب و مقاوم در برابر رطوبت هستند که برای یک کاشی استخری ضروری است. به عنوان نقاط ضعف، این کاشی­های سرامیکی ممکن است در مقابل ضربه‌های سخت آسیب دیده و در طولانی مدت نیاز به تعویض داشته باشند.

کاشی‌های موزائیکی:

موزاییکی­ها امکان ایجاد طرح‌ها و نقش‌های منحصربه‌فردی را فراهم می‌کنند. از طراحی‌های هنری گرفته تا طرح‌های هندسی، انواع طرح‌ها به کمک این کاشی‌ها قابلیت اجرا دارند و دست شما برای استفاده بسیار باز است. از یک دید دیگر، کاشی‌های موزائیکی ممکن است در مقابل سایش‌های شدید و آسیب‌های مکانیکی حساس باشند و البته، نیاز به تخصص و دقت بیشتری در نصب داشته باشند.

کاشی‌های گرانیتی:

این کاشی­ها لوکس و گران هستند و با توجه به هدف مقاله، ضرورتی نیست که آن­ها را بررسی کنیم.

انواع روش‌های کاشی­کاری

انواع روش‌های کاشی­کاری

• روش اتصال با چسب: این روش برای اتصال دائم و محکم کاشی‌ها به دیواره‌های استخر به کار می‌رود. با بهره‌گیری از چسب‌های اختصاصی برای محیط استخر، کاشی‌ها به دیواره‌ها متصل شده و مقاومت بیشتری در برابر خوردگی و فشار آب دارند.

• روش سیمان: یکی از روش‌های سنتی و ساده برای نصب کاشی‌ها در دیواره‌های استخر، استفاده از ترکیبی از شن و سیمان است. این روش سریع و مقرون به صرفه است، اما مقاومت کمتری در مقابل خوردگی و فشار آب دارد. برای ساخت استخر ارزان، این روش یعنی استفاده از سیمان برای اتصال کاشی­ها به کاسه استخر، در اولویت قرار می­گیرد.

تست و تنظیم تجهیزات

تست تجهیزات

پس از نصب تجهیزات مختلف در استخر، مرحله تست بسیار حائز اهمیتی است. انجام صحیح این مرحله به شما اطمینان می‌دهد که تجهیزات به درستی عمل می‌کنند و عملکرد بهینه را ارائه می‌دهند.

تست پمپ‌ها و فیلترها: برای تست پمپ‌ها و فیلترها، ابتدا مطمئن شوید که پمپ‌ها به درستی جریان آب را جابجا می‌کنند و فیلترها آب را به طور کامل تصفیه می‌کنند. با اجرای تست‌های فشار و جریان، عملکرد این تجهیزات را بررسی کنید.

تست تصفیه‌گرها و کلریناتورها: در این مرحله، تصفیه‌گرها و کلریناتورها باید به طور کامل تست شوند تا تایید شود که تصفیه شیمیایی آب به درستی انجام شود. طی این تست‌ها، میزان کلر و سایر مواد شیمیایی در آب را اندازه‌گیری کنید و اطمینان حاصل کنید که به میزان مطلوب تصفیه شده است.

تنظیم تجهیزات

تنظیم پارامترهای پمپ‌ها: با توجه به نیاز آبی استخر، پارامترهای پمپ‌ها را تنظیم کنید. فشار و جریان آب باید به میزان مطلوب باشند تا به عملکرد بهینه دست یابند.

تنظیم دمای آب: اگر دارای سیستم گرمایش / سرمایش آب هستید، دمای مطلوب برای آب استخر را تعیین کنید. این تنظیم باعث کاهش مصرف انرژی و ایجاد راحتی برای کاربران می‌شود.

نحوه نگهداری از استخر به صورت اقتصادی

نحوه نگهداری از استخر به صورت اقتصادی

یکی از نکات ضروری برای حفظ و حفاظت از سلامت و جلب زیبایی استخر، انجام تعمیرات دوره‌ای و نگهداری مناسب می‌باشد. علاوه بر فرآیند ایجاد استخر در این شهر، تأمین یک دوره نگهداری دقیق و مراقبت از آن ضروری است. این عمل باعث می‌شود که آب استخر همواره به عنوان یک منبع پاک، صاف، سالم و خوشبو باقی بماند و همچنین از خرابی و خسارت قطعات مختلفی همچون لایه داخلی، کاشی‌ها، تجهیزات و روشنایی استخر جلوگیری شود.

تأمین و تنظیم آب استخر

مسائل اساسی در خصوص حفظ و نگهداری از آب استخر، در زیر مورد بررسی قرار می‌گیرند:

تصفیه روزانه آب استخر

برای حفظ کیفیت آب و تضمین سلامت کاربران، تصفیه روزانه ضروری است. این کار با استفاده از سیستم‌های پمپاژ و فیلتراسیون در تأسیسات تصفیه آب انجام می‌شود.

زمانبندی تصفیه آب

با توجه به عوامل مختلف نظیر فصل، دما، میزان استفاده و قدرت تجهیزات، تنظیم زمانبندی مناسب برای تصفیه آب ضروری است. به طور عمومی، محدوده زمانی 4 تا 8 ساعت در روز برای تصفیه آب توصیه می‌شود. برای ساخت استخر ارزان و نگهداری اقتصادی از آن، می­توانید محدوده­ی حداقلی 4 ساعته را برای این زمان در نظر بگیرید، یعنی 4 ساعت در روز، مجموع زمان کار کردن تصفیه­خانه شما باشد.

تنظیم فشار آب

تنظیم فشار آب

تعیین فشار مناسب آب باید با در نظر گرفتن عواملی همچون قطر لوله‌ها، قطر فیلترها، نرخ جریان پمپ و میزان آلودگی انجام شود. به طور معمول، مقدار فشار آب بین 1 تا 2 بار برای سیستم تعیین می‌شود. با حداقل کردن میزان فشار، میتوانید علاوه بر ساخت استخر ارزان (با توجه به کاهش هزینه­های لوله و اتصالات به جهت کاهش فشار)، هزینه­های نگهداری را هم کاهش دهید، چرا که نرخ خرابی تجهیزات هم کاهش پیدا خواهد کرد.

تنظیم دمای آب

انتخاب دمای مناسب برای آب استخر، به سلیقه شخصی و تابع فصل می‌باشد. اکثراً، دمای آب در بازه 25 تا 30 درجه سانتی‌گراد تنظیم می‌شود، اما این مقدار ممکن است با توجه به ترجیحات افراد تغییر یابد. توجه کنید که برای ساخت استخر ارزان، ممکن است سیستم گرمایش و سرمایش از پروسه حذف شده باشد، در این صورت، عملا تنظیم دمای آب ممکن نخواهد بود.

تجدید آب استخر

استخرها به‌طور دوره‌ای به تجدید آب نیاز دارند. این کار باعث حذف آلودگی‌های غیرقابل تشخیص مانند ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها از آب می‌شود و به حفظ سلامت کاربران استخر کمک می‌کند. این عمل با استفاده از سیستم‌های ورود و خروج آب انجام می‌گیرد. تعیین زمان مناسب برای تجدید آب از جمله موارد مهم است. این تعیین باید با در نظر گرفتن فصل، میزان آلودگی و استفاده از استخر انجام شود. به طور کلی، توصیه می‌شود که در هر فصل، یک بار انجام تجدید آب را در نظر بگیرید.

مقدار آبی که برای تجدید آب استفاده می‌شود، باید با توجه به حجم کلی استخر، نرخ ورود و خروج آب، و درصد تصفیه آب تعیین گردد. به طور معمول، حدود 10% از حجم کلی استخر به عنوان مقدار آب مورد نیاز برای تجدید در نظر گرفته می‌شود. برای ساخت استخر ارزان و نگهداری اقتصادی از آن، می­توانید فاصله­ی بین تعویض­ها را بالا ببرید یا درصدی از آب استخر که تعویض می­شود را کاهش دهید. البته باید توجه کنید که این مسئله نباید منجر به کاهش کیفیت و سلامت آب شود.

انتخاب منبع تعویض آب

انتخاب منبع مناسب برای تجدید آب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در اینجا باید به کیفیت منبع، هزینه، تداوم ذخیره آب و مقررات محلی توجه کرد. منابع معمول شامل آب شهری، چاه‌های شخصی و تانکرها می‌شوند. برای کاهش دادن هزینه نگهداری، استفاده از چاه شخصی می­تواند راهکار مناسبی باشد.

حفظ تعادل شیمیایی آب استخر

حفظ تعادل شیمیایی آب استخر

پس از ساخت استخر ارزان، حفظ و کنترل هفتگی تعادل آب از اهمیت بالایی برخوردار است. این اقدام باعث می‌شود که پارامترهای اساسی مانند pH، کلر و سختی آب در محدوده ایمن و مطلوبی حفظ شود. برای این منظور، از مجموعه‌ای از مواد شیمیایی مختلف جهت تعادل آب استفاده می‌شود.

چند توصیه مهم برای نگهداری ارزان و اقتصادی از استخر

چند توصیه مهم برای نگهداری ارزان و اقتصادی از استخر

با توجه به اهمیت حفظ و نگهداری مناسب از استخر و همچنین تمایل به کاهش هزینه‌های نگهداری، می‌توانید از توصیه‌های زیر برای ارتقاء نگهداری اقتصادی استخر خود استفاده کنید:

استفاده از سیستم‌های خودکار

از سیستم‌های خودکار برای تصفیه و نظافت استخر استفاده کنید. این سیستم‌ها می‌توانند به صورت خودکار زمانبندی شده باشند تا به طور مداوم فیلتراسیون، پمپاژ و تنظیم کیفیت آب را انجام دهند، که می‌تواند به صرفه‌ترین راه حفظ کیفیت آب باشد.

کنترل مصرف آب و انرژی

تجهیزاتی را خریداری کنید که برچسب انرژی A++ داشته باشند. انتخاب پمپ‌ها و تجهیزات با راندمان بالا و کمترین مصرف انرژی می‌تواند هزینه‌های برق شما را به شدت کاهش دهد.

تعمیر و نگهداری منظم

تعمیر و نگهداری منظم

با انجام تعمیرات منظم و بازدیدهای دوره­ای می­توانید از ایجاد مشکلات بزرگتر و پر هزینه جلوگیری کنید. تشخیص زودهنگام خرابی‌ها و اقدام به تعمیر آن­ها نکته­ی بسیار مهمی در نگهداری اقتصادی از استخر است.

استفاده از پوشش استخر

پس از تکمیل ساخت استخر ارزان، استفاده از پوشش­های مخصوص استخری در دوره‌هایی که استخر استفاده نمی‌شود، مانند فصل سرما، می‌تواند تبخیر آب و مواد شیمیایی را کاهش داده و در نتیجه هزینه‌های شما را کمتر کند.

جمع‌بندی

در این مقاله، مراحل کامل ساخت استخر ارزان و نگهداری از آن را با جزئیات بررسی کردیم. از فرایند ساخت و خرید وسایل گرفته تا نگهداری اقتصادی از آب و محیط، تمام موارد مهم را پوشش دادیم. با اجرای صحیح مراحل و رعایت نکات، می‌توانید از یک استخر زیبا، کارآمد و اقتصادی لذت ببرید.

گروه مهندسی برکه با تکیه بر 15 سال تجربه آماده انجام پروژه ساخت استخر ارزان، ساخت استخرهای بلوکی، گالوانیزه، ساخت استخر عمومی و … در سرتاسر کشور با بهترین کیفیت می­باشد. برای درخواست مشاوره و اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۹۱۲۸۵۹۸۶۵۰ تماس حاصل نمایید. کارشناسان ما، در روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8 تا 21 و در روزهای تعطیل، از ساعت 9:30 الی 15 پاسخگوی شما هستند.

آیا می‌توانم از لامپ‌های LED برای نورپردازی استخر استفاده کنم؟

بله، لامپ‌های LED به دلیل صرفه‌جویی در مصرف انرژی و عمر طولانی، گزینه‌ی خوبی برای نورپردازی استخر هستند.

چگونه می‌توانم دمای آب را بهینه تنظیم کنم؟

برای تنظیم دمای آب به میزان مناسب، با توجه به نیازهای خود و راهنمایی‌های تولید‌کننده، دمای مناسب را تعیین کنید و تنظیمات را اعمال کنید.

آیا تعویض منظم آب ضروری است؟

بله، تعویض منظم آب باعث حفظ کیفیت آب و جلوگیری از انباشت نمک‌ها و مواد آلوده می‌شود. بهتر است دوره‌های منظمی برای تعویض آب تعیین کنید.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز : 49

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *