loader image

رفع شوره آجر نما

خانه | خدمات نما | رفع شوره آجر نما

رفع شوره آجر نما

نماسازی ساختمان با متریال و مصالح مختلفی انجام می‌شود که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. یکی از مصالحی که برای انواع سبک‌های نماسازی استفاده می‌شود و به دلیل ظاهر جذاب، رنگبندی متنوع و… محبوبیت زیادی دارد، آجر نما است.

این محصول هم به تنهایی برای ساخت یک نمای آجری جذاب و هم با ترکیب دیگر مصالح برای طراحی و ساخت انواع نمای سنتی و مدرن، کاربردی و مناسب است. آجر نما در کنار تمام مزایا و ویژگی‌های مثبت، یک مشکل بزرگ هم دارد که شوره گرفتن است که ظاهر آجر و نمای ساختمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته رفع شوره آجر نما کار چندان سختی نیست و روش‌هایی دارد که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

رفع شوره آجر نما

آجر نما چیست؟

یکی از انواع متریال نماسازی ساختمان که به دلیل ظاهر جذاب و اندازه مناسب در بیشتر سبک‌های نماسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، آجر نما است. آجر نما از نظر شکل ظاهری با آجرهای معمولی متفاوت است و دارای ابعاد و رنگ‌های متنوع‌تری نسبت به آجر معمولی است. با استفاده از این محصول می‌توان طرح‌های خلاقانه‌ای برای نمای ساختمان ارائه و اجرا کرد.

تماس با برکه

مزایای استفاده از آجر نما

آجر نما یکی از مصالح در دسترس برای نماسازی ساختمان است و بر خلاف بسیاری از مصالح مانند سنگ گرانیت یا مرمر، دسترسی به منابع آن چندان سخت نیست. این محصول مقاومت بالایی نسبت به تغییرات دما، رطوبت و ضربه دارد، در نتیجه مدت زمان بیشتری نمای ساختمان شما را زیبا نگه می‌دارد. اگر به ساختمان‌هایی با نمای آجری دقت کرده باشید، متوجه تنوع بالای طراحی این محصول خواهید شد. بسته به ذوق و سلیقه طراح ساختمان، آجر را می‌توان به تنهایی یا در ترکیب با دیگر مصالح ساختمانی به شکل‌های فوق‌العاده جذابی مورد استفاده قرار داد.

از دیگر مزایای استفاده از آجر نما در نماسازی ساختمان می‌توان به مقاومت بالای این محصول نسبت به فرسایش و سایش اشاره کرد. به علاوه آجر نما محصولی سازگار با محیط زیست است و در صورتی که مقداری از آن وارد طبیعت شود، آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند. ثبات رنگ یکی دیگر از مزایای این متریال برای نماسازی است. با توجه به اینکه نمای ساختمان بیشتر از دیگر بخش‌ها در معرض تابش مستقیم خورشید قرار دارد، این مزیت آجر نما، موضوعی بسیار مهم است.

مزایای استفاده از آجر نما

معایب آجر نما

در کنار تمام مزایای گفته شده، استفاده از آجر نما معایبی هم دارد که شوره زدن یکی از آن‌ها است. البته رفع شوره آجر نما کار چندان سختی نیست اما پروسه‌ای زمان‌بر و هزینه‌بر است و در صورت عدم رفع آن، تبدیل به رسوب شده و ظاهر ساختمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به علاوه این متریال نسبتا گران‌قیمت است و این موضوع را می‌توان یکی دیگر از معایب آن دانست. با این حال نسبت به مزایای گفته شده، این معایب قابل حل، مشکل چندان بزرگی نیستند و به راحتی می‌توان به آن‌ها مقابله کرد. برای مثال جهت حل مشکل شوره زدن آجر نما، کافی است هر چند وقت یکبار اقدام به نماشویی کرد تا علاوه بر زیبایی ظاهری، نمای ساختمان هم، سالم باقی بماند.

چرا آجر نما شوره می‌زند؟

همان‌طور که گفته شد، یکی از معایب استفاده از آجر در نمای ساختمان‌ها شوره زدن آن‌ها است. شوره لکه‌های سفید یا خاکستری رنگی هستند که در سطح آجر ایجاد می‌شوند. البته این مشکل تنها مختص به آجر نما نیست و بسیاری از مصالح دیگر نیز ممکن است با این موضوع درگیر شوند که از جمله آن‌ها می‌توان مصالح بتنی، سنگی و…. را نام برد. شوره‌ها ذرات نمکی هستند که در ساختار آجر وجود دارند و در اثر مرطوب شدن سطح آجر و تبخیر آب، روی آجر ظاهر شده و اثر سفید رنگی از خود به جا می‌گذارند. دلایل زیادی برای شوره زدن آجر نما وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • جابجایی نمک درون ساختار آجر
  • وجود نمک در آب باران یا آبی که برای شستشوی آجر استفاده می‌شود.
  • رطوبت بیش از اندازه که باعث جابجایی نمک در داخل آجر و نفوذ آن به بیرون می‌شود.
  • و….

در مورد شوره نما باید به این موضوع دقت کرد که ایجاد این لایه سفید تنها باعث تغییر ظاهر نمی‌شود، بلکه به مرور زمان بافت آجر را نیز ضعیف می‌کند. به همین دلیل رفع شوره آجر نما بلافاصله بعد از مشاهده آن، اقدامی ضروری است.

چرا آجر نما شوره می‌زند؟

انواع شوره آجر نما

شوره آجر نما بسته به ترکیباتی که دارد، دارای انواع مختلفی است. آشنایی با ترکیبات شوره به جهت رفع آن به طور کامل اهمیت دارد. البته تشخیص ترکیبات شوره چندان ساده نیست و اگر با ترکیبات آجری که برای نما استفاده شده آشنا نباشید، تقریبا غیر ممکن خواهد بود. با این حال در صورتی که برای فرآیند رفع و نماشویی از خدمات مجموعه‌هایی مانند گروه مهندسی برکه استفاده کنید، رفع شوره با در نظر گرفتن مسائل تخصصی و به طور کاملا حرفه‌ای انجام می‌شود. برای اطلاعات بیشتر اما در ادامه انواع شوره آجر را معرفی خواهیم کرد که عبارتند از:

  • شوره نیتراتی
  • شوره سولفاتی
  • شوره کربناتی
  • شوره کلروری

هر کدام از این شوره‌ها علت بروز متفاوتی دارند و راهکار رفع آن‌ها هم متفاوت است. به همین دلیل توصیه می‌شود که جهت رفع شوره و سفیدی آجر نما تنها از خدمات گروه‌های تخصصی و آموزش دیده در این زمینه استفاده کرد.

انواع شوره آجر نما

راهکارهای مناسب برای رفع شوره آجر نما

روش‌های مختلفی برای برطرف کردن شوره از سطح آجر نما وجود دارد. برای استفاده از این روش‌ها در درجه اول باید علت شوره‌زنی را مشخص کنید. برای مثال اگر ساختمان شما در منطقه‌ای مرطوب قرار دارد و علت شور‌ه‌ زدن رطوبت بالای هوا است، بعد از رفع شوره آجر نما باید اقدامات مناسبی جهت جلوگیری از تاثیرگذاری مجدد رطوبت در نمای ساختمان انجام دهید که در ادامه این اقدامات را نیز توضیح خواهیم داد. بهترین روش‌ها برای برطرف کردن شوره از آجر نمای ساختمان عبارتند از:

راهکارهای مناسب برای رفع شوره آجر نما

آب‌پاشی تحت فشار

آب‌پاشی روی آجر با فشار زیاد، اولین روش رفع شوره از آجر نما است. به خوص اگر دلیل به وجود آمدن شوره روی آجر، نمک‌های محلول در آب باران باشند، شستشو با آب تحت فشار، راهکاری مناسب و موثر برای رفع شوره خواهد بود. این کار لکه‌های سفید سطح آجر را پاک می‌کند. البته باید به این نکته دقت کرد که بعد از آب‌پاشی تحت فشار باید آجر را بلافاصله خشک کرد، در غیر اینصورت احتمال بروز مجدد شوره وجود دارد. برای شستشو تحت فشار استفاده از دستگاه‌هایی مانند واترجت کاربردی و مناسب است. این دستگاه مانند کارواش، آب را با فشار بالا به سمت آجر پرتاب می‌کند. برای خشک کردن آجر هم راهکارهای زیادی وجود دارد که بهترین آن ابزارهای حرارتی صنعتی هستند.

برس‌زنی خشک

یکی دیگر از روش‌هایی که برای رفع شوره از آجر نما می‌توان مورد استفاده قرار داد، برس‌زنی خشک، بدون آب و مواد شوینده است. در این روش نیاز به یک برس سیمی یا محصولی مانند سیم ظرفشویی دارید تا شوره را از سطح آجر پاک کنید. البته در استفاده از این روش برای رفع شوره آجر نما باید به یک نکته مهم هم دقت کرد و آن، احتمال بروز لک و خراشیدگی در اثر کشیدن سیم یا برس روی سطح آجر است. به خصوص اگر آجر شما دارای لعاب رنگی باشد یا لایه رویی آن با بخش‌های داخلی، رنگی متفاوت داشته باشند، احتمال خراشیدگی و نشان دادن آن بیشتر خواهد بود.

به علاوه برس‌زنی به صورت خشک برای نماهای مرتفع یا ساختمان‌هایی که بیشتر نمای آن‌ها با آجر طراحی و تزئین شده باشد، امکان‌پذیر نخواهد بود. در نتیجه این روش را می‌توان یک راهکار خانگی برای رفع شوره از آجر نما معرفی کرد و به عنوان اقدامی کاملا تخصصی محسوب نمی‌شود. با این حال اگر وقتی برای مراجعه به شرکت‌های نماشویی ندارید یا قصد تمیز کردن فوری شوره از آجر نمای ساختمان خود را دارید، این روش تا حدی کاربردی و کارآمد خواهد بود.

شستشو با اسید، بهترین روش رفع شوره آجر نما

یکی دیگر از روش‌هایی که برای رفع شوره از نمای آجری ساختمان می‌توان از آن استفاده کرد، شستشوی نما با اسید است. البته در مورد این روش رفع شوره آجر نما باید به یک نکته بسار مهم دقت کرد و آن، حساسیت بعضی از ترکیبات آجر نسبت به اسید و مواد اسیدی است. در صورتی که شوینده اسیدی انتخابی قوی باشد و در ترکیبات آجر هم از موادی استفاده شده باشد که در اسید حل شوند، احتمال آسیب‌دیدگی به نمای شما وجود دارد و هزینه رسیدگی به این موضوع بسیار بیشتر از رفع شوره نما خواهد بود.

بنابراین اگر تجربه‌ای در کار با مواد اسیدی برای شستشوی نمای ساختمان خود ندارید یا با ترکیبات دقیق آجر ساختمان خود آشنایی ندارید، تا حد امکان سراغ این شوینده‌ها نروید. با این حال استفاده از مواد اسیدی ضعیف مانند سرکه می‌تواند راهکار مناسبی برای رفع شوره از نمای ساختمان بدون آسیب‌دیدگی باشد. همچنین با مراجعه به یک شرکت تخصصی نماشویی هم می‌توانید این راهکار را با اطمینان بیشتری استفاده کنید. شرکت‌های نماشویی با بررسی یک بخش از آجر نما و امتحان کردن اسید روی آن، احتمال خوردگی آجر را بررسی می‌کنند و سپس محلول اسیدی را برای شستشو مورد استفاده قرار می‌دهند.

شستشو با اسید، بهترین روش رفع شوره آجر نما

ماسه‌پاشی

یکی دیگر از روش‌های رفع شوره ماسه‌پاشی در سطح ساختمان است. به منظور استفاده از این روش مقداری ماسه خشک، یک دست و بدون نمک را روی سطح آجری ساختمان می‌پاشند. مزیت استفاده از این روش، جذب نمک‌های سطح اجر به وسیله ماسه‌ها است. در این روش رفع شوره آجر نما، نمک‌هایی که در اثر رسوب‌زدگی در سطح آجر جمع شده، جذب ماسه‌ها می‌شوند و بعد از این که یک یا دولایه ماسه روی آن‌ها کشیده شد، از سطح اجر پاک می‌شوند. مزیت استفاده از این روش تمیز شدن فوری سطح آجری ساختمان است.

این روش را تا حدودی می‌توان به برس‌کشی خشک نما تشبیه کرد اما تفاوت‌هایی هم با برس کشیدن دارد که یکی از آن‌ها عدم آسیب‌رسانی به سطح آجر و ظاهر ساختمان است. به علاوه با استفاده از این روش طبیعی، کیفیت آجر هم حفظ‌ می‌شود. دیگر مزیت ماسه‌پاشی، ورود ماسه‌ها به منافذ آجر و پر کردن آن‌ها است که این موضوع از شوره زدن مجدد آجر هم جلوگری می‌کند. البته ماسه‌پاشی هم زمانی که دیوار مرتفع باشد یا سطح آجری وسعت زیادی داشته باشد، به سادگی امکان‌پذیر نخواهد بود.

استفاده از شوینده‌های صابونی

استفاده از شوینده‌های صابونی یا آب و صابون یکی دیگر از روش‌های برطرف کردن شوره از  نمای ساختمان‌ها است. به منظور استفاده از این روش باید مقداری صابون بدون اسید را با آب ولرم ترکیب کرد و تحت فشار یا با استفاده از دستمال‌های مناسب پاک کردن روی سطح آجری ساختمان کشید. این روش، ابتدایی‌ترین راهکار برای رفع شوره از آجر نما است و معمولا به عنوان روشی خانگی برای انجام این کار استفاده می‌شود. به همین دلیل در ساختمان‌های مرتفع به خصوص برج‌هایی که از آجر در نمای خود استفاده می‌کنند، کاربردی نخواهد بود.

البته شرکت‌های نماشویی این ترکیب را با استفاده از طناب یا راپل‌بندی استفاده می‌کنند و حتی مرتفع‌ترین بخش ساختمان را نیز با استفاده از این ماده تمیز می‌کنند. در این روش رفع شوره آجر نما هم مانند آب‌پاشی ساختمان، خشک کردن بلافاصله بعد از شستشو اهمیت زیادی دارد. در صورتی که خشک کردن به موقع انجام نشود، احتمال اینکه اثر صابون هم به شوره اضافه شده و در نمای ساختمان تاثیر بگذارد، بسیار زیاد خواهد بود. به علاوه صابون خود می‌تواند عاملی برای افزایش شوره باشد، در نتیجه خشک کردن به موقع بعد از این روش، اهمیت بسیار زیادی دارد.

استفاده از شوینده‌های صابونی

راهکارهای جلوگیری از ایجاد شوره آجر نما

نمای آجری ساختمان همواره احتمال شوره‌زنی دارد، به همین دلیل بعد از تمیز کردن آن باید از طریق روش‌هایی برای جلوگیری از شوره‌زنی اقدام کنید. یکی از این روش‌ها نانوشویی سطح ساختمان است. نانو، موادی مخصوص هستند که یک لایه شفاف و بی‌رنگ روی نما ایجاد می‌کنند. این لایه نسبت به نفوذ آب، حرارت و… مقاوم است و علاوه بر جلوگیری از رفع شوره مانع خرابی نما می‌شود. اگر هزینه نانوشویی ندارید، بهترین کار آب‌ پاشیدن روی آجر بلافاصله بعد از بارندگی است. البته دقت کنید که منبع آبی شما حاوی نمک و رسوب نباشد.

راهکارهای جلوگیری از ایجاد شوره آجر نما

سخن پایانی

رفع شوره آجر نما، علاوه بر زیبایی ظاهری ساختمان به افزایش طول عمر نما هم کمک می‌کند. نماشویی ساختمان با توجه به متریالی که در ساخت آن به کار رفته، فرآیندی تخصصی است. به این منظور می‌توانید از خدمات مجموعه‌هایی مانند گروه مهندسی برکه استفاده کنید.

 

چرا آجر نما شوره می‌زند؟

وجود نمک در ترکیبات آجر یا وجود نمک در ترکیبات باران گاهی باعث شوره زدن نمای آجری ساختمان‌ها می‌شوند.

برای رفع شوره آجر نما چه روش‌هایی وجود دارد؟

آب‌پاشی تحت فشار، برس کشیدن، ماسه‌پاشی، شستشو با شوینده‌های اسیدی و صابونی از جمله روش‌های رفع شوره آجر نما هستند.

آیا جلوگیری از شوره زدن آجر نما امکان‌پذیر است؟

بله، با استفاده از روش‌هایی مانند نانوشویی یا آب‌پاشی روی ساختمان بلافاصله بعد از باران می‌توان مانع شوره زدن مجدد آجر شد.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد امتیاز : 47

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *